El projecte Howlin’Wolves proposa als alumnes l’organització d’una Observació Astronòmica a la que poden portar un convidat.
Els alumnes han d’elaborar un calendari que els permeti determinar quin dia i hora és millor fer l’observació per poder veure 2 planetes i la Lluna. Per a fer-ho, han d’abordar conceptes com el Pla de l’Eclíptica, els moviments de rotació i translació, al llarg d’una seqüència que segueix els passos Descobrir (conceptes i models), Aplicar (a la consecució de l’objectiu del projecte) i Connectar (els models i els fenòmens).
Amb l’ajut d’un Glossari elaborat al llarg de l’activitat, el projecte proposa que cada alumne elabori un tríptic que donarà al seu convidat el dia de la Observació Astronòmica.
El projecte usa el programa Stellarium (de descàrrega lliure) per ajudar els alumnes a comprendre el moviment dels planetes, les constel·lacions i la Terra i inclou una etapa opcional en què els alumnes evidencien amb dades astronòmiques el caràcter Pseudocientífic de l’Astrologia.
El projecte ha estat desenvolupat i aplicar a l’Institut Marta Estrada de Granollers.
Els materials de l’activitat (en anglès) són disponibles a: https://app.box.com/s/fst1fw2uo2gu2k4jj1j98376p5r8sy36
Hi ha disponible un article que descriu el disseny i resultats de l’aplicació de l’activitat. L’activitat s’ha inclòs en dues col·leccions de recursos amb metodologies actives:
- Astrono-me, un recull d’activitats per a l’aprenentatge de l’astronomia.
- ProjectantBioGeo1, un recull d’activitats per al desplegament del currículum de Ciències de 1 ESO.
.
.
.