Pensant i aprenent amb mig motor. Litúrgies, Discurs i Episteme per a ensenyar llengua.

Presentació feta al grup d’assessors impulsors del TIL del Departament d’Educació on s’exploren les petjades que deixa la manera  pensar de la ciència en els seus textos (articles científics,…) i dinàmiques de comunicació. Es discuteixen maneres de treballar la llengua de manera competencial a l’aula incorporant audiències, contextos i propòsits rellevants, sient conscients de l’ombra epistèmica del discurs de la ciència en la seva comunicació i els seus gèneres lingüístics. Les conclusions es poden resumir en:

  • La competència s’associa a la situació, i aquesta requereix gèneres comunicatius.
  • Cada àrea té els seus propis gèneres comunicatius (no exclusivament textuals) relacionats amb la seva episteme i discurs.
  • Aquests gèneres s’associen a litúrgies arquetípiques: congrés, seminari, article, informe…amb valors implícits que configuren un discurs.

Accés a la presentació:

[slideshare id=195522634&doc=rodantambmigmotor-191120110629]

A la presentació es recullen algunes de les idees dels articles:

Estrategias lingüísticas para el tránsito a la competencia científica. Hablar y escribir para pensar en el aula de ciencias. Investigación en la escuela (2019), 97, 50-68. Domènech-Casal, J. https://wp.me/p25seH-DU

Apuntes lingüísticos para el tránsito a la competencia científica. Leer para indagar en el aula de ciencias. Didacticae, Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 85-98. Jordi Domènech-Casal. https://wp.me/p25seH-zk

.

.