Organitzades per el col·legi de doctors i llicenciats, i celebrades a l’inmillorable entorn del CosmoCaixa, han estat unes jornades francament productives. Tot seguit, un destil·lat:

Juana Nieda ens va parlar d’aspectes ben pràctics sobre la indagació a les aules. La primera, com diuen, en la frente: perquè als exàmens no preguntem sobre les pràctiques de laboratori?.  Perquè no proposem tasques mentals d’indagació a les proves d’avaluació? Interessantíssims els exemples d’activitats sobre diferents aspectes: saber identificar quines qüestions són científiques, saber identificar el caràcter humà de la ciència, emetre hipòtesis, extreure conclusions, dissenyar experiments, etc…

John Walker desenvolupà la idea de que la indagació és quelcom natural en els alumnes i que cal evolucionar de pràctiques demostratives tancades a pràctiques indagadores, més obertes, que requereixin el que ja sóna per tot arreu “Hands on, Minds, on”.

Chryss King va presentar Earth Learning Idea, un seguit d’experiments amb poc materials que permetien representar diferents processos geològics. Per a mi, molt important: el seguit d’activitats proposades, penjat a la web, està sient traduït a diferents llengües per profes voluntaris.

I un parell de tallers Hands on: 1 ) treballs pràctics de microbiologia gentilesa del CDEC, que ens van ajudar a descobrir no només la impressionant base de dades de pràctiques de l’ARC  (m’anoto, explicar-ho de nou a l’EduWikiLab), sinò les possibilitats de lloguer i adquisició de materials de laboratori al CDEC. Rodobacter és l’amic dels centres que no tenim estufes d’incubació.  Ja no hi ha excusa per no fer pràctiques. 2) Experiments de metereologia de la mà de Conxita Márquez i Roser Nebot, on vam descobrir que el món (o, si mes no, un núvol) cap dins una ampolla, a més d’una útil introducció al grau d’obertura paulatina de les pràctiques (com podem fer que l’alumnat decideixi cada cop més en les pràctiques de laboratori, en el fons, com fer que la cosa esdevingui “Minds on”). ¿Què passa si…? ¿Fa alguna diferència si…? Continuen sient les preguntes d’or per a engegar activitats d’indagació.