Projectant CN3 és un itinerari d’activitats didàctiques que despleguen el currículum de les matèries de Biologia i Geologia i Física i Química de 3 ESO.

Les activitats tenen en comú usar metodologies actives, la naturalesa del coneixement científic i la connexió amb contextos de rellevància social. Inclouen diversos tipus de projectes (Indagació, Estudis de Cas, Controvèrsies,…) i incideixen especialment en les habilitats científiques, la comprensió de la naturalesa de la Ciència i les pseudociències i la valoració de riscos i presa de decisions en àmbits diversos com la salut, o les problemàtiques ambientals.

Les activitats han estat desenvolupades i aplicades a l’Institut Marta Estrada de Granollers. Les comparteixo com a recurs per a aquells professors de ciències que vulguin aventurar-se en el treball per projectes i l’ensenyament de les ciències mitjançant les controvèrsies o la indagació.

La ciència és (o hauria de ser) una aventura cognitiva.

Jordi Domènech-Casal

Sobre aquesta pàgina

Aquesta pàgina conté un recull d’activitats per al desplegament del currículum de Biologia i Geologia i Física i Química de 3 ESO, elaborades i aplicades al llarg dl curs 2017-2018 a l’Institut Marta Estrada (Granollers). Les activitats tenen totes una durada d’entre 2 i 4 setmanes de classe i estan dissenyades per a ser proposades directament a l’alumnat, descarregades o directament on line, i s’estructuren en passos que permeten anar comprovant l’assoliment de les etapes.

Referents pedagògics

Les activitats s’emmarquen metodològicament en l’aprenentatge basat en projectes (ABP), les Controvèrsies Sòcio-Científiques (SSI) i l’Ensenyament de les Ciències Basat en la Indagació (ECBI) de manera que:

ABP

Es treballa en equips de manera col·laborativa. Es genera un producte final de l’activitat. Existeix un objectiu extern i concomitant a l’aprenentatge.

Controvèrsies sòcio-científiques

S’ubica l’aprenentatge en el marc d’un conflicte o problema Es prenen decisions participades per models científics i valors ètics o morals.

ECBI

El punt de partida és el conflicte cognitiu entre conceptes, objectes o imatges i els models científics. Es construeixen models interpretatius que són modificats davant de noves evidències.

NOS i Epistemologia

Naturalesa de la Ciència (NOS). Es situa els alumnes en contextos en què han d’usar perspectives epistemològiques per conferir certesa a proposicions.

Altres propostes similars:

Itineraris per temàtiques

Itineraris per matèries

Bastides i suports

Escala de Certeses

És un llistat ordenat de 10 frases, ordenades de menys certa a més certa. Es proposa als alumnes quan cal valorar el nivell de certesa de diferents proposicions. Un cop han situat en quin punt de l’escala es situen les proposicions que volem avaluar, els alumnes han de dir en base a què han situat cada proposició a cada lloc. L’objectiu és doble: per una banda comprendre que la ciència no va de certeses absolutes, i per l’altra, identificar quins arguments, informacions o conceptes fem servir per donar més o menys certesa a les proposicions.

La bastida és disponible a:

Balança d’Arguments

Bastida de suport destinada a ajudar els alumnes a recollir i diferenciar de diferents fonts els diferents tipus d’arguments segons si apel·len al Model Científic, l’Autoritat, les Dades o els Hàbits i Costums. Un cop ubicats els arguments a favor i en contra d’una proposició, els alumnes representen el grau de fiabilitat o rellevància de cada argument en forma de cercles (més grans per als arguments de major fiabilitat o rellevància), obtenint una representació visual del balanç d’arguments a favor i en contra. La Balança d’Arguments en les seves versions editable i pdf són disponibles a:

Perfil Epistèmic

És un gràfic que, un cop hem recollit d’una font o temàtica un conjunt d’arguments a favor i en contra i els hem classificat segons la seva garantia (usar per a això la Balança d’Arguments), cada alumne/a pot identificar quin tipus d’arguments usa més sovint, i construir el seu propi “Perfil Epistèmic”, per conèixer quins tipus d’arguments sol desestimar i quins son acceptar més sovint. La Cognició Epistèmica és el coneixement sobre com un mateix coneix, i és una part important per a identificar els propis biaixos i vulnerabilitats.

La bastida és disponible a:

Fitxa de Cerca, Validació i Síntesi d’Informació

La Fitxa de Cerca i Síntesi està pensada per ajudar l’alumnat en la cerca, selecció de fonts i síntesi d’informació.

Dividida en tres apartats, en el primer ofereix als alumnes pautes per a cercar informació, i un espai on registrar les pàgines i valorar-ne la seva fiabilitat en base a criteris diversos (Models científics, Autoritat, Cibermetria,…). En el segon ofereix una pauta perquè elaborin un text de síntesi d’informació amb orientacions sobre com citar les fonts. En el tercer, proposa dues rúbriques d’avaluació del treball de cerca i selecció de fonts, per una banda, i de síntesi d’informació, per l’altra.

És disponible per a la seva descàrrega a:

Versió compactada de la Fitxa:

  • Fitxa CESINF:

Targetes de Fal·làcies i Biaixos Cognitius

Són dos documents que proporcionen, en forma de targetes, exemples de fal·làcies ubicades en el camp de les pseudociències, amb un text d’exemple, una objecció i una definició. Les targetes han estat elaborades per el node #CalamarsGegants del Betacamp17. Es poden usar en el marc d’un debat, o de l’anàlisi crític de textos, incorporant-les paulatinament. Estan disponibles per a la descàrrega a:

Marcs i activitats

Publicacions

  • Landscapes. Un proyecto STEM sobre geodinámica externa, riesgos geológicos y sostenibilidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 19(3), 3205 (2022). Jordi Domènech-Casal, Marta Rotllan, Mercè Tor, Antoni Garcia. https://wp.me/p25seH-VS
  • Aprendizaje Basado en Proyectos, Trabajos prácticos y Controversias. 28 experiencias y reflexiones para enseñar Ciencias. J.Domènech Casal. Octaedro, Barcelona.
  • Aprenentatge Basat en Projectes, Treballs Pràctics i controvèrsies. 28 experiències i reflexions per a ensenyar Ciències. J.Domènech Casal. Rosa Sensat, Barcelona.
  • Escalas de certidumbre y balanzas de argumentos. Una experiencia de construcción de marcos epistemológicos para el trabajo con Pseudociencias. Revista Ápice de Educación Científica (2019), 3 (2), 37-53. Domènech-Casal, J. Descàrrega
  • Risk Zone, una actividad de estudio de caso y controversia socio-científica para la enseñanza de los riesgos geológicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(3), 3201 (2019). J. Domènech-Casal. Descàrrega
  • Estrategias lingüísticas para el tránsito a la competencia científica. Hablar y escribir para pensar en el aula de ciencias. Investigación en la escuela (2019), 97, 50-68. Domènech-Casal, J. Descàrrega
  • Apuntes lingüísticos para el tránsito a la competencia científica. Leer para indagar en el aula de ciencias. Didacticae, Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 85-98. Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
  • Retorno a Karlsruhe: una experiencia de indagación con la Tabla Periódica para aprender la estructura y propiedades de los elementos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(1), 1201,1-18 (2019). J. Domènech-Casal. Descàrrega
  • Dieta, Justicia Global i Sostenibilitat. Transformant pràctiques cap a la Cultura del Desenvolupament i la Pau. Revista Ciències 35 (2018), 9-12. Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
  • Treball per projectes i competència científica: una proposta metodològica per al disseny de Projectes d’Indagació. Perspectiva Escolar 398, 40-44. Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
  • Comprender, Decidir y Actuar: una propuesta-marco de Competencia Científica para la Ciudadanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15 (1), 1105, 2018 . Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
  • Propuesta de un marco para la secuenciación didáctica de Controversias Socio-Científicas. Estudio con dos actividades alrededor de la genética. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (2017) 14(3), 601–620. Jordi Domènech-Casal. Descàrrega.

Aprenentatge Basat en Projectes, Treballs pràctics i Controvèrsies. 28 experiències i reflexions per a ensenyar Ciències.

Rosa Sensat: Barcelona (2019). Jordi Domènech Casal. Introducció [Llegir la introducció en obert de l’edició en castellà]1. De què parlem quan parlem de competència científica.2. Ensenyar a investigar. Indagació i treballs pràctics.3. Ensenyar a pensar. Habilitats de raonament científic.4. Aprendre ciència usant la ciència. Aprenentatge Basat en Projectes.5. El mètode d’estudi de cas dirigit. Aprenentatge Basat en Problemes.6. Compendre, decidir i actuar. Scitizenship i controvèrsies sòcio-científiques.7. Ciència en un món incert. Naturalesa de la Ciència i Pseudociències.Es pot adquirir a: Rosa Sensat

Crèdits, Llicències i Contacte

Crèdits

Aquest lloc web ha estat dissenyat per Jordi Domènech Casal, professor de Ciències de Secundària a la província de Barcelona.

Les activitats són majoritàriament del mateix autor, amb diverses excepcions:

  • L’activitat Drogues i Neurones conté seccions senceres d’una activitat prèvia elaborada per Miquel Biada i el CDEC.
  • L’activitat Una casa a l’Empordà és una versió d’una activitat original creada per el professor de secundària Martí Lloret i enriquida amb materials de Laia Bautista.
  • L’activitat RisK Zone inclou una etapa dissenyada per el professor de secundària Jordi Ferrer.
  • L’activitat KéMestásKontáiner i diverses Bastides i suports són resultat del treball conjunt del node #CalamarsGegants del #betacamp17.

Llicències

Publico la col·lecció d’activitats per al seu ús lliure i gratuit, sota llicència Creative Commons (CC BY-NC 4.0), que permet l’obra derivada amb una llicència equivalent, citant l’autor original i no en permet el seu ús comercial.

Materials Exclosos d’aquesta llicència general: Algunes imatges i materials d’altres autors inclosos poden estar subjectes a drets d’autor, consultar en cada projecte els drets de les imatges associades.

Contacte

Comentaris i propostes de millora, benvinguts.

Jordi Domènech-Casal | jdomen44@xtec.cat | @jdomenechca | http://jordidomenechportfolio.wordpress.com