Per a Profes de #Ciències que volen ser #Crítics ensenyant a pensar #Críticament des de les #Ciències

Desplegar una competència ciutadana implica que els ciutadans siguem capaços de compendre, decidir i actuar. Això implica desenvolupar capacitats d’anàlisi i lectura crítica, de detecció de biaixos, interessos i palanques de poder, perspectives emancipadores, però també d’anàlisi científic de causes i conseqüències i d’usar marcs ètics. Crec que pensar Críticament a les Ciències pot voler […]

Selecció de Projectes de ciències per al confinament

Amb la mirada posada al possible allargament del confinament, he estat revisant els materials dels projectes que tinc penjats als itineraris, des de la perspectiva de quins poden dur-se a terme de forma individual a casa amb un mínim suport virtual. A 1er d’ESO, penso que el projecte WünderKammer pot ser útil. Es pot fer […]

Curs Virtual d’Indagació i Competència Científica a ICE-UAB

Curs virtual de formació a l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Indagació i Competència Científica. El curs ofereix una visió pràctica sobre el desenvolupament de la competència científica, fent propostes d’activitats concretes i pràctiques en diversos eixos: el treball al laboratori (i la indagació i naturalesa del coneixement científic), el […]

Libro Enseñando Ciencia con Ciencia: Pruebas y mitos sobre enseñanza de las Ciencias

Libro Enseñando Ciencia con Ciencia (2020). Eds:Digna Couso, M. Rut Jiménez-Liso, Cintia Refojo y José Antonio Sacristán. FECYT y Fundación Lilly. Madrid: Penguin Random House. Acceso EN ABIERTO al libro Acceso alternativo El libro está constituido por aportaciones de distintos investigadores y docentes y tiene por objetivo recoger y hacer accesibles las pruebas de lo […]

Pràctiques Educatives de Referència en ABP i Competència Científica

El Departament d’Educació ha reconegut com a Pràctica Educativa de Referència en Innovació pedagògica els següents projectes, desenvolupats a l’INS Marta Estrada: Projectes globalitzats a la secundària, una proposta organitzativa i pedagògica. Projecte C3 d’aprenentatge competencial de les Ciències. En els articles a continuació es troben disponibles algunes de les idees clau dels projectes reconeguts: […]

Programacions: La parte contratante de la primera parte es el criterio de evaluación

[Nota de l’autor (actualització 08/02/2020): aquest post és una reflexió personal de fons sobre el currículum, però no s’ha de prendre com una orientació per a les oposicions. Les oposicions són un concurs públic on cal seguir el més fidedignament possible el que proposen les orientacions i instruccions institucionals]. El “liu” Amb les programacions tenim […]

Seminar Track, una herramienta para Seminarios y Conversaciones en el aula de Ciencias

Estoy últimamente ordenando distintas actividades y materiales lingüísticos para enseñar Ciencia. Hoy ha tocado poner presentable y darle nombre a una herramienta para hacer un seguimiento de Seminarios Socráticos y Conversaciones Exploratorias que he estado probando los últimos años en el aula de Ciencias. Es un material que no sé porqué no tenía todavía compartido, […]

Proyectos Interdisciplinarios en secundaria. Una propuesta organizativa.

Proyectos interdisciplinarios en secundaria. Una propuesta organizativa y pedagógica desde el Contexto, el Currículum y la Autonomía. Cuadernos de Pedagogía, 505 (2020). Marta Assens, Victòria Carrió, Jordi Domènech-Casal, Jesús Gasco, Isabel Llorente, Anna Saperas. ACCESO al ARTíCULO en ABIERTO El artículo describe el proceso seguido por el Institut Marta Estrada  para definir su fórmula pedagógica […]

Marcos epistémicos para el trabajo con Pseudociencias

Escalas de certidumbre y balanzas de argumentos. Una experiencia de construcción de marcos epistemológicos para el trabajo con Pseudociencias. Revista Ápice de Educación Científica (2019), 3 (2), 37-53. Domènech-Casal, J. ACCESO al ARTÍCULO COMPLETO EN ABIERTO Acceso alternativo Proponemos dos andamios didácticos para el trabajo en el aula con Pseudociencias y el análisis de argumentos. […]