Activitat de Controvèrsia sobre Determinisme genètic i discriminació

Activitat de Controvèrsia Sòcio-Científica en la que es treballen conceptes relatius al determinisme, el paper dels gens en la determinació de caràcters complexos i les components socials i ètiques vinculades a l’ús de la informació genètica (privacitat, discriminació, eugenèsia) i diversos referents històrics vinculats (nazisme). En l’activitat l’alumnat ha de respondre a una pregunta “¿Haurien […]

Premi Ciencia en Acción al Projecte sobre la Taula Periòdica “Retorn a Karlsruhe”

El projecte educatiu  “Retorn a Karlsruhe” ha estat premiat amb el Primer Premi Ex Aequo al Certamen Internacional Ciencia en Acción dins la categoria “Materiales Educativos”. El projecte, aplicat el curs 2018-2019 amb l’alumnat de 3er d’ESO de l’Institut Marta Estrada (Granollers), treballa la Taula Periòdica i aspectes epistèmics de la Competència Científica. Es proposen […]

Taula periòdica, Estudis de Cas, ABP i indagació

Retorno a Karlsruhe: una experiencia de investigación con la Tabla Periódica para aprender la estructura y propiedades de los elementos químicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(1), 1201,1-18 (2019). J. Domènech-Casal. Acceso al ARTÍCULO en ABIERTO Acceso alternativo La estructura atómica y la Tabla Periódica son elementos clave en la enseñanza […]

Òrbites CSC per a dissenyar activitats de Controvèrsia Sòcio-Científica

Les Controvèrsies Sòcio-Científiques són dilemes oberts en els que cal prendre una decisió d’àmbit personal (Quin cotxe em compro?) o polític (Cal prohibir els cotxes de diésel?) en les que participen models científics (Escalfament global, canvi climàtic, combustió,…) però també valors i circumstàncies personals (Comoditat, compromís amb l’entorn i el medi ambient,…). Són un context […]

Análisis de perfiles didácticos de propuestas ABP en ciencias

ABPMap: “mapeando” componentes didácticas del Aprendizaje Basado en Proyectos de ámbitos STEM. 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias, La Coruña, Septiembre 2018. Jordi Domènech-Casal. ACCESO al ARTÍCULO COMPLETO en ABIERTO El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) es un enfoque metodológico que promueve el aprendizaje de los conceptos científicos mediante su instrumentalización en la resolución de […]

Pruebas de evaluación de la indagación científica. Características y resultados.

Características y resultados de la evaluación de la indagación científica en las pruebas de biología de acceso a la universidad. Concepció Ferrés-Gurt, Anna Marbà Tallada, Jordi Domènech-Casal. 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Galicia, 2018. ACCESO al ARTÍCULO COMPLETO en ABIERTO La incorporación de la indagación en la didáctica de las ciencias figura […]

Percepciones de alumnado de ESO sobre pseudociencias e innovaciones tecnológicas

Percepciones sobre pseudociencias e innovaciones tecnológicas en alumnado de primer ciclo de ESO. 28 Encuentros en Didáctica de las Ciencias. La Coruña, 2018. Jordi Domènech-Casal, Neus Ruiz, Jesús Gasco, Anna Saperas. ACCESO al ARTÍCULO COMPLETO en ABIERTO Las pseudociencias son propuestas no basadas en evidencias científicas que se presentan como científicas. Existe un auge de […]

Gamificación y Práctica científica

Juegos y gamificación en las clases de ciencia: ¿una oportunidad para hacer mejor clase o para hacer mejor ciencia? Revista Eletrônica Ludus Scientiae (RELuS) (2018), 2(1), 35-44. Víctor López, Jordi Domènech-Casal. Acceso al ARTÍCULO completo en ABIERTO Acceso alternativo Si bien el juego ha sido siempre una herramienta de enseñanza y aprendizaje muy común, en […]

Transformant pràctiques cap a la Cultura del Desenvolupament i la Pau

Dieta, Justicia Global i Sostenibilitat. Transformant pràctiques cap a la Cultura del Desenvolupament i la Pau. Revista Ciències, 35, 9-12. Jordi Domènech-Casal. ACCÉS a l’ARTICLE COMPLET EN OBERT Accés alternatiu La nutrició i la dieta són conceptes que es solen treballar de manera pràctica en les aules de ciències mitjançant l’elaboració de dietes ajustades a […]

Communication scaffolds for Socio-Scientific Issues

Promoting the role of data and scientific models in students’ argumentation on socio-scientific issues through communication scaffolds. Twelfth conference of EUROPEAN RESEARCHERS IN DIDACTICS OF BIOLOGY- ERIDOB 2018. Anna Marbà Tallada, Jordi Domènech-Casal. Download Communication Writing essays on SSI is a candidate didactic space, but students are not used to such linguistic genera or argumentation. […]