Presentació realitzada a la formació de formadors STEAM del Departament d’Ensenyament i la Xarxa territorial de Tortosa de Competències Bàsiques, els dies 6 i 7 de Març 2018. En la xerrada vam analitzar diversos fotogrames de pel·lícules de la saga Indiana jones per a extreure’n significats relatius a l’avaluació, la qualificació i la vinculació dels […]
Las (necesarias) tensiones en los centros en transformación. Cuadernos de Pedagogía (2018), 486. Sergi del Moral, Jordi Domènech-Casal. Artículo Completo en Abierto Nosotros reivindicamos el conflicto. Reivindicamos la contradicción. Si no es conflicto, no es educación, Si no hay contradicción, no es cambio. Porque es imposible “mover” todo un cuerpo didáctico a la vez (método, […]
Treball per projectes i competència científica: una proposta metodològica per al disseny de Projectes d’Indagació. Perspectiva Escolar 398, 40-44. Jordi Domènech-Casal. ACCÉS a l’ARTICLE L’assoliment de la competència científica reclama una ciència escolar més activa i dissenys didàctics que ubiquin l’aprenentatge en contextos i pràctiques rellevants on els alumnes tinguin un paper central per promoure […]
Es proposen als alumnes dades en forma de targetes sobre diversos elements químics i els alumnes les van incorporant paulatinament al llarg de l’activitat per a construir alguna manera d’ordenar-les, emulant el procés científic de construcció de la taula periòdica. El treball d’indagació en equips s’alterna amb explicacions teòriques i pràctica d’exercicis dels que els […]
CRASH: un proyecto de enseñanza de cinemática y dinámica en el contexto del análisis pericial de accidentes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15 (2), 2103, 1-17 (2018). Jordi Domènech-Casal, Jesús Gasco, Pere Royo, Santi Vilches. ACCESO al ARTÍCULO COMPLETO EN ABIERTO Acceso alternativo Las metodologías activas como la indagación y el […]
El treball per projectes des de la perspectiva científica i les diferents concrecions que pot tenir, productes (APS i artefactes), problemes (controvèrsies i estudis de cas) i la competència científica són els eixos al voltant dels quals pivoten les 4 sessions fetes durant els cursos 2017-2018 i 2018-2019 al màster de secundària de la UPF. […]
Professor associat a la UAB, formant docents en: Innovació i Disseny (Màster de Secundària) Pràcticum i Treball de Final de Màster (TFM) MURE (Màster en Recerca Educativa) Medi Natural (2on curs del grau de Mestre). Alguns dels materials usats giren al voltant del treball per projectes des de la perspectiva científica i les diferents concrecions […]
Ponència “La integració i promoció de les problemàtiques globals als ensenyaments científico-tècnics: les controvèrsies científiques, una eina d’educació per la pau i la justícia global”. Ponència a la II Trobada d’intercanvi d’experiències educatives per a la justícia global: Canviar l’Escola per Canviar el Món, organitzada per la Fede.cat, Organitzacions per a la justícia global, que es celebrarà els dia 2 i 3 de […]
Durant aquest trimestre passat he estat donant voltes al treball amb arguments amb la Fitxa de Recerca Cesinf, la Balança d’arguments i l’Escala de certeses. Les he inclòs com a part de tres activitats sobre Drogues, Vacunes i Homeopatia, que crec que connecten bé amb els aspectes pseudocientífics o controvertits dels temes, i n’han sortit […]
A la vida, i, en particular, en la Ciència, les coses no són 100% segures o 100% falses, sinó més certes o menys. Una manera de detectar que una proposició és científica és que la pregunta “Quant segurs n’estem?” té sentit i es pot respondre. Que els alumnes entenguin el tipus de coneixement que és […]