Risk Zone

Els alumnes han de decidir a quines 2 de 8 localitzacions cal dedicar pressupost per a prevenir riscos geològics interns. Els alumnes es distribueixen en equips, i cada equip analitza les components del risc d’una de les ubicacions (situació tectònica, antecedents, possibles impactes sobre persones, economia i medi ambient,…) mitjançant GoogleMaps, simuladors, Dades remotes i […]

Vacunes?

Els alumnes inicien l’activitat llegint un article de diari sobre l’obligatorietat de posar vacunes. Es fa un debat a l’aula per identificar concepcions dels alumnes i a continuació es clarifica el lèxic i conceptes clau. Els alumnes analitzen després arguments de diferents textos de diferents fonts sobre vacunes per a validar-ne la informació i establir […]

Homeopatia

Els alumnes inicien l’activitat llegint un text que reuneix arguments de diferents tipus al voltant de l’homeopatia. Després d’una discussió a l’aula en la que es treballa el glossari relatiu al tema, els alumnes duen a terme una cerca i validació de fonts d’informació. A continuació analitzen arguments de les diferents fonts i estableixen el […]

Drogues i Neurones

La seqüència parteix d’una pregunta inicial, sobre si és necessari augmentar o disminuir les prohibicions de drogues. Al llarg de la seqüència l’alumnat aprèn la relació entre drogues i comunicació sinàptica, i termes clau com dependència, síndrome d’abstinència o tolerància. Després d’una anàlisi de diverses fonts i un debat, els alumnes escriuen un assaig individual […]

Cyborg

Es proposa als alumnes un cas, el d’un accidentat amb lesió medul·lar. Al llarg del diverses etapes, es proposen als alumnes diversos bloc de continguts perquè els instrumentalitzin en la resolució del cas, que inclou elements com descriure els fluxos i canals d’informació nerviosa a nivell molecular i fisiològic, connectar els coneixements sobre sistema nerviós […]

Life Bricks

Activitat en què els alumnes han de seguir diversos passos per a modelitzar diferents processos metabòlics amb l’ajut de peces de lego. A mesura que avança l’activitat els alumnes es troben amb diferents restriccions (dieta, necessitats específiques de tipus cel·lulars) que han d’aboradar intentant mantenir els requisits d’energia i disponibilitat de bioelements necessaris perquè la […]

Dieta Equilibrada, Justa i Sostenible

Activitat en què els alumnes han d’elaborar el menú d’un dia de 4 persones amb diferents restriccions: gustos personals, pressupost, ingesta calòrica, micronutrients,, tenint també en compte la petjada de carboni (impacte ecològic) de cada aliment segons el seu origen i mètode de producció. L’activitat té per objectiu connectar el model de dieta saludable amb […]

Colagen tricks

Es proposa a l’alumnat organitzat en equips de 4 alumnes investigar el funcionament de la nutrició i els sistemes que hi participen (circulatori, digestiu, excretor) juntament amb els processos Anabolisme, Catabolisme, per a posicionar-se davant una proposta Pseudocientífica d’ús de col•lagen com a reparador de músculs o articulacions. Durant l’activitat es duen a terme activitats […]

Quant cert és? Ciència, Pseudociència i Cognició Epistèmica

L’activitat té per objectiu que l’alumnat abandoni la idea de blocs Ciència (rígida) Pseudociència (oberta i creativa) per identificar unes i altres en relació als nivells de certesa, recuperant la visió de la ciència com espai creatiu que s’esforça en aconseguir explicacions el més raonables possible, cada cop més certes, entenent la certesa com una […]

KANDINSKY SMARTCITY

CANVAS DEL PROYECTO DESCRIPCIÓN Se propone al alumnado partir de un cuadro de Kandinsky de su elección como inspiración para el diseño o desarrollo de una ciudad. El diseño de partida es interpelado desde distintos aspectos urbanísticos: conectividad, contaminación, consumo energético, ciudadanía, servicios públicos, usando estrategias matemáticas como los diagramas de Voronoi y datos simulados […]