A l’ensenyament de les ciències, és clau que els alumnes aprenguin a usar els coneixements i metodologies científiques per a posicionar-se davant dilemes sòcio-científics com a ciutadans, i per a actuar. A més (o de manera complementària a) els debats, el format d’assaig breu permet que l’alumne argumenti i es posicioni en decisions participades per […]
Bastida construïda a partir de bastides precedents (en particular el Test Crític)* incloent també una revisió del lèxic clau i enfocant els diferents apartats de lectura crítica a preguntes clau en periodisme (Què, Qui, Com, Perquè), per fer un lligam amb el discurs lingüístic de les matèries de llengua. La bastida s’ha desenvolupat per ajudar […]
Activitat articulada seguint la mecànica WordGeneration per a promoure el domini del lèxic acadèmic i prenent com a partida texts de diversos orígens i diverses bastides de lectura i escriptura del projecte C3. Els alumnes llegeixen textos de diversos tipus (Infografia, carta, entrevista, prospecte farmacèutic) i debaten sobre un dilema concret i contextualitzat. Com a […]
Dot, C., Vilaregut, C., Domènech-Casal, J., Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics (2012). Estratègies de suport per a l’alumnat nouvingut a l’aula ordinària. Materials de formació. Barcelona: Departament d’Ensenyament. ACCÉS AL DOCUMENT COMPLET EN OBERT (en actualització) La presència d’alumnat nouvingut als nostres centres demana que els professorat conegui i apliqui eines per a la gestió […]
Museos Virtuales de Ciencias: una oportunidad TIC como contexto pedagógico para la indagación. (J.Domènech), En (Ed:Miguel Angel Queiruga): Divulgación. Innovación en la enseñanza de las ciencias. 41-52. Editorial Q, Burgos. Se describen proyectos europeos que relacionan las nuevas tecnologías (TICs), la enseñanza de las ciencias y la indagación en el marco de la Museología Virtual. […]
Continuo, doncs, el meu portfolio del curs AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Extrangera) Secundària, els materials del qual estan disponibles en obert i #recomano visitar http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cmd/lle/clsi/index . Després de la primera entrada i segona entrada del meu portfolio sobre el curs, continuo amb el que estic aprenent al mòdul 4: Idea interessant, la […]
Que l’avaluació ha de ser formativa, sí. Que l’avaluació ha de ser competencial, sí. Que la competència científica s’hauria d’avaluar…aquí solem punxar. Perquè el cert és que en moltes ocasions, amb tota la bona intenció del món, els profes de ciències acabem avaluant coses que no són competències científiques (com l’ortografia, o l’edició d’un powerpoint). […]
Hem deixat ja enrere la idea que investigar volia dir anar al laboratori. Enrasar una proveta, enfocar un microscopi, formarien part de “low-level skills” (Bloom és incorregible, treu el cap per tot arreu) amb poca rellevància real. Saber decidir si mirar una cosa al microscopi ens pot ajudar a resoldre un problema que ens hem […]
Pràctiques mudes, congressos científics, seminaris de recerca i altres dinàmiques científiques d’oralitat al laboratori i a l’aula. Ciències (2015), 29, 15-24. Besson, I., Goytia, E., Miró, M., Domènech, J. L’ensenyament de les ciències demana una atenció explícita als elements lingüístics que són propis als gèneres comunicatius que les configuren. En aquest article fruit del treball […]
Ponència “Portfolios, Co-Regim i Ítems. Tres camins de millora per a l’avaluació” (abril, 2015) al Màster de Formació del Professorat de la Universitat Autònoma de Barcelona. Es presenten tres propostes d’intervenció i transformació cap a una avaluació més rellevant, partint de tres elements clàssics de l’avaluació tradicional: el dossier, la correcció dels exàmens i les […]