Equity for Europe, experts catalans i espanyols assessoren centres Fimlandesos per a equilibrar les desigualtats educatives a nivell europeu Segons notícies de la Komissió Europea, hi ha una gran preocupació per les grans diferències que s’observen pel que fa a l’èxit educatiu en els diferents països. El programa Equity for Europe capgira la concepció habitual […]
Es solen sentir dues bones definicions de què és un bon científic: 1) el qui mira on tothom ha mirat i veu el que ningú no ha vist. 2) el qui es formula preguntes que ningú no s’havia formulat abans. I que, reformulo, hibridades, com: el qui veu preguntes allà on ningú n’havia vist. I […]
Hunting for a gene és una seqüència contextualitzada d’indagació al voltant de l’expressió gènica, la investigació in silico i l’ètica en la comunicació científica, que segueix el marc pedagògic de les Webquestes, el treball per projectes (ABP) i el Projecte C3. Es proposa als alumnes participar com a investigadors en cerca de gens responsables de […]
Hunting for a gene: és una seqüència contextualitzada d’indagació al voltant de l’expressió gènica, la investigació in silico i l’ètica en la comunicació científica, que segueix el marc pedagògic de les Webquestes, el treball per projectes (ABP) i el Projecte C3. Es proposa als alumnes participar com a investigadors en cerca de gens responsables de […]
Eppur si muove: una secuencia contextualizada de indagación y comunicación científica sobre el sistema astronómico Sol-Tierra. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (2015), 12 (2), 328-340. J.Domènech Acceso al artículo completo en abierto Acceso alternativo Se describe el desarrollo de una actividad de indagación sobre el sistema astronómico Sol-Tierra articulada alrededor de […]
Que ens queixem de quin tipus de respostes ens donen els alumnes és un fet. Que dediquem poca atenció a quin tipus de preguntes els fem, és també un fet. I aquestes dues idees que em giren de fa temps pel cap ronden en el mòdul 3 del curs AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i […]
Que no es pot aprendre bé la ciència sense aprendre el llenguatge de la ciència és un fet. Que no es pot aprendre bé llengua si no s’aprèn en contexts rellevants és també un fet. I aquests dos fets han fet que m’inscrigui al curs AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Extrangera) Secundàra, els […]
En el marc del Crèdit de Síntesi de 3 ESO, per ajudar l’alumnat en la seva creació d’una auto-imatge per a escollir vies professionals, i al mateix temps, fer-lo conscient dels biaixos de gènere en l’elecció de les vies professionals, una activitat breu (3 sessions) d’anàlisi de dades experimentals, on: Els alumnes identifiquen, mitjançant un […]
L’ensenyament de les ciències ha de preparar l’alumnat per a posicionar-se en dilemes participats per els models científics, però en els que també hi intervenen aspectes socials, legals i ètics. El treball a partir de controvèrsies científiques ofereix el context necessari per a capacitar els alumnes per a transferir els coneixements científics a altres contexts […]
Llegir no és el mateix quan es llegeix a les ciències, Perquè es llegeixen textos diferents (articles, protocols,…) Perquè els textos es llegeixen amb objectius diferents (descartar una hipòtesis, confirmar un model…) Perquè les paraules no signifiquen el mateix, I per una pila de raons més que estic llegint*, per tot això…Llegir no és el […]