Hemos llegado a noviembre, y con éste, se cierra el ciclo de artículos que Cuadernos de Pedagogía ha tenido la amabilidad de publicar en la columna “Entre los Umpa-Wampa”. ¿Por qué “Entre los Umpa Wampa”? Porque la escuela es un mundo que funciona distinto. Su enigma se esconde en sus eventos más pequeños y cotidianos, […]
El taller de formació: “Indcomp, avaluació interdisciplinar per competències” del curs 2014-2015 pretén que els assistents facin un itinerari conjunt de reflexió sobre les Competències Bàsiques, partint dels ítems de qualificació de la seva llibreta de notes del professorat i les activitats que ja fa a l’aula. S’usa el programa IndComp creat ad hoc per […]
El perfecto mantra de los análisis educativos es que el profesorado no es suficientemente profesional. O profesionalizado. O profesionalizante. Lo que sea. Análisis que obvian las contradicciones internas y externas (logísticas, legales, normativas) que convierten el oficio en un campo de minas en el que construir y ejercer un criterio profesional es tarea suicida. Y […]
. Que el dossier, com a activitat d’avaluació-aprenentatge no m’agradava, ja ho vaig dir quan vaig escriure el Panfleto contra el dossier. Els meus primers intents de millorar-lo amb la Fitxa CAM amb l’ajut de Julián Lobo i Marta Guillaumes, van ser una primera millora a partir de la qual vaig continuar provant coses. Fins […]
Scientix, recursos i projectes europeus en educació STEM, presentació realitzada a la taula rodona de les IV Jornades de l’Ensenyament de la Biologia i Geologia, celebrades els dies 23-25 d’octubre al Cosmocaixa, Barcelona. En el marc de la taula rodona amb el hashtag #TRBioGeo14 es van discutir les oportunitats de connectar ciència i societat mitjançant […]
Com dissenyar activitats breus d’indagació per a ensenyar a pensar científicament. Competència científica, model i context. IV Jornades sobre l’Ensenyament de la Biologia i Geologia Jordi Domènech La formació científica dels alumnes té per objectiu formar ciutadans competents científicament, capaços de prendre decisions, avaluar evidències i fer prediccions a partir de models científics. Aquestes són […]
Projecte C3 de Creació del Coneixement Científic: dinàmiques cap a l’empoderament dels alumnes com a científics a l’ESO. IV Jornades sobre l’Ensenyament de la Biologia i Geologia. J Domènech. El projecte C3 és un projecte educatiu sobre l’ensenyament de les ciències que es basa en tres eixos metodològics (tractament integrat de llengua i contnguts,contexts de […]
La Xarxa de Competències Bàsiques (XcB, @xarxaCb ) és un equip format per docents de 36 centres educatius de Catalunya que desenvolupen el treball per competències als seus centres, elaboren instruments de suport per orientar els processos de reflexió i la gestió del currículum per competències bàsiques i comparteixen processos d’autoavaluació. En el marc de […]
Formador del curs “Promoció inclusiva de l’excel·lència”, a INS Lluís Domènech i Montaner, de Canet de Mar. El taller de 10 hores parteix de la proposta “Finestres Moodle” per avançar en un enriquiment de les activitats, demanera que requereixin processos cognitius superiors, i promoguin dinàmiques d’inclusió i diversificació de formats de treball i expressió, en […]
Éste es mi libro de texto, hay otros muchos, pero éste es el mío. Mi libro de texto es mi mejor amigo y es mi vida, tengo que dominarlo igual que me domino a mí mismo, sin mí, mi libro de texto no sirve, sin mi libro de texto yo tampoco sirvo. Tengo que terminar […]