GeaTours, geologia, TICs i metaaprenentatge

GeaTours: una experiència geolòTICa d’aprenentatge cooperatiu que promou la indagació i l’autoregulació dels aprenentatges. Ciències 27 (2014), 2-8. ACCÉS A L’ARTICLE COMPLET EN OBERT Accés alternatiu GeaTours és una activitat TIC col·laborativa que segueix el funcionament de grups d’experts.  Google Earth, mapes d’azimuts, claus dicotòmiques de roques, fulls de càlcul Calc,…són algunes de les eines […]

Bilbo Baggins, profes de secundària i renovació pedagògica

Després d’uns anys de dedicar-me a aquest ofici, he arribat a la conclusió que la figura que millor ens identifica als profes de secundària com a col·lectiu és … la dels hòbbits del senyor dels anells. Si no saps de què va la història (la dels profes de secundària o la del senyor dels anells) […]

Panfleto contra la ortografía en ciencias

Lo de las faltas de ortografía me altera las pulsaciones. Cada año lo mismo. La sempiterna reclamación. Que dicen los del departamento de lenguas que deberíamos “restar puntos” (sic) por las faltas de ortografía. Aunque sea en clase de ciencias. Y desde tiempos inmemoriales vamos “restando” puntos ortográficos. Una costumbre que además se extiende por […]

Cocina, pornografía y magia

Leí recientemente que los profesores españoles somos los que menos entramos en el aula de compañeros. No tengo la estadística a mano, pero era algo así como un 15% del profesorado en España versus un 60% en Francia. Es algo extraño, de algún modo parecemos dar por sentado que no tenemos nada que aprender sobre […]

Avaluació: de Corregir els exàmens a Co-regir els aprenentatges

De corregir els exàmens a Co-Regir els aprenentatges: cap a la millora en l’avaluació (2014) Revista Dotze18, 6, 10-15. J.Domènech. ACCÉS A L’ARTICLE COMPLET EN OBERT   L’intent de millorar el treball dels alumnes en els exàmens ha provocat diverses modificacions en l’avaluació i la gestió de l’aula i el disseny de diverses activitats destinades […]

Déjame solo, Joe. ¿Un modelo heroico para la innovación educativa?

Desde distintas esferas se repite hasta la saciedad que es necesaria la innovación educativa. Que los profes tenemos que leer, tenemos que escribir, comunicar e investigar. Lo que pasa es que esta propuesta buenista acaba llevando a heroicidades de dudosa productividad y escandalosa injusticia. Por eso, la innovación, las heroicidades y Tina Turner se dieron […]

Go-Lab, laboratoris remots i virtuals, indagació i cursos de formació a Creta

El Projecte Go-Lab (Global Online Science Labs for Inquiry Learning at School) ofereix eines i marcs didàctics per al treball mitjançant la indagació a l’aula. Laboratoris remots (eines i aparells científics que existeixen de veritat, i es poden dirigir a distància), laboratoris virtuals, simuladors…uan gran quantitat d’eines que converteixen el món científic en el nostre […]

Spice, passos europeus cap a la Indagació

He sabut a través del blog de Scientix a la FECYT del projecte Spice: una iniciativa europea per a fer que professors de diferents països treballin junts al voltant de la indagació. A banda dels materials generats en el projecte, que encara m’estic mirant a fons i sembla que valen la pena, trobo fonamental que […]

A la Facultat d’Educació es ve après de casa

Llegeixo a Cuadernos de pedagogía que a Catalunya s’implantarà un examen previ per a seleccionar l’alumnat que accedeix a les facultats d’educació. Los aspirantes a maestros pasarán un examen específico en Cataluña I em sorprèn veure que la mesura rep el suport de professors universitaris de  facultats d’educació. -Resulta que, podent avaluar l’alumnat aspirant a […]

Argumenta la teva resposta

Acabar les preguntes d’exàmens o exercicis amb “Argumenta la teva resposta” és una mena de vici que tenim els profes de ciències. Revesteix d’una certa atmosfera científica activitats que molts cops no ho són, i dóna “nivell”. Però és una mena de vici. Dic una mena de vici perquè són rares les vegades que avaluem […]