Algunos no íbamos para profe

Publicado en “Entre los Umpa Wampa” en Cuadernos de Pedagogía. Enero 2014. Vamos a ser francos: algunos no íbamos para profe. Nuestro proyecto profesional (si lo teníamos) pasaba por laboratorios universitarios, orquestas sinfónicas o galerías de arte. Para eso habíamos ido a la Universidad. A usar el cerebro. Por cosas del destino (o del bolsillo) […]

Comunicar científicament per a pensar científicament

Que els alumnes diferenciin allò que són dades de les conclusions que traiem de les dades. Que interpretin unes dades segons un model. Que relacionin unes conclusions amb un model científic, o que facin servir el model per a qüestionar i dissenyar experiments. Un seguit de coses que necessiten que els alumnes comuniquin científicament. Per […]

Contexto, pretexto, y meadas fuera de tiexto

Si en una cosa estamos de acuerdo los que pensamos que la enseñanza de las ciencias debe mejorar, es que los alumnos tienen que “hacer” cosas. Deben diseñar, analizar, modelar, deducir, y una larga lista de apetitosos procesos que desembocan en habilidades científicas. Por eso, las estrategias de indagación (a menudo centradas en la detección […]

Beca GIFT Workshop, Wegener i indagació.

Gondwana Tales: an inquiry approach to plate tectonics. Geophysical Research Abstracts, Vol. 16, EGU2014-1673, 2014. Domènech-Casal, J. A grant has been received to present this didactic activity at the GIFT-EGU meeting 2014, that took place in April 27th-30th in Vienna. Plate tectonics and its effects on the constitution of seas and continents are key models […]

De la ciència naïf a la real. Fem de científics.

És neutra la investigació científica? Participen altres interessos, a l’hora d’establir col·laboracions, o de compartir el coneixement que es genera? Molts cops, en aplicar activitats d’indagació amb els alumnes, caiem en la temptació de mostrar una versió molt naïf i “todo-el-mundo-es-bueno” de la ciència. Però una cosa és la idea socio-construccionista gairebé hippie d’ “entre […]

Scientix, Innerarity, rEDUvolution y espacios en el aula

Interessante encuentro, la reunión Scientix que tuvo lugar en Bruselas este fin de semana. De entre las propuestas, una que coincidimos a destacar entre varios profesores de diferentes países. Visitando el aula Future Classroom, donde se reúnen varias propuestas de organización del aula (hay que decirlo, algunas rayando la “tecnochuche”, me topo con un mapa […]

V Jornades WQ.cat, Tuitfolio i altres bones notícies

Fantàstiques V Jornades de la Comunitat Catalana de WebQuest ahir dissabte. Un apunt: que dins de les Jornades, s’inclogués una presentació, per part dels mateixos alumnes, sobre com han treballat en una WebQuest altament TIC, és tota una targeta de presentació.Si hi afegim els ponents, entre ells Jordi Adell, Montserrat del Pozo, Neus Sanmartí, Jordi […]

Alguns pecats comesos a les V Jornades Ensenyament Física i Química

Gula En Julio R. Pérez ens va presentar àgil i fantàstic un projecte lector en el que els alumnes llegien noveles de ciència (contextualitzades en ciència, no sobre ciència) de la seva elecció i en feien una crítica en format entrevista gravada en vídeo que compartien, proposta encara disponible al moodle de l’INS Vinyes Velles, […]

Scientix Deputy Ambassador

Scientix – the community for science education in Europe – was created to facilitate regular dissemination and sharing of know-how and best practices in science education across the European Union. Scientix collects teaching materials and research reports from European science education projects financed by the European Union under the 6th and 7th Framework Programmes for […]