Activitat STEM de per a 4 ESO per a treballar les funcions matemàtiques, els ecosistemes i la programació amb Calc. Es proposa a l’alumnat organitzat en equips de 3 alumnes elaborar amb el programa Calc (Full de Càlcul de Open Office) un simulador d’ecosistemes. Al llarg de l’activitat s’introdueixen progressivament diferents conceptes ecològics perquè els […]
Curs de formació realitzat durant el curs 2012-2013 a l’escola Sant Josep, de Barcelona. Com podem capgirar l’aula i l’ensenyament? Que els alumnes facin coses a l’aula, enlloc de rebre informació, que indaguin i descobreixin per si mateixos i construeixin coneixement de forma col·laborativa és la recepta que proposem, juntament amb diversos recursos y activitats […]
Només vaig arribar a temps d’escoltar el final de la xerrada d’Àlex Letosa en el grup de treball de matemàtiques que porta la Mar. Però va valdre la pena, i de la conversa conjunta amb tots els participants n’extrec píndoles, amb més preguntes que respostes: Pot ser, que en un claustre, ningú sàpiga res de […]
Interessant debat a l’EduWikiLab de dimecres passat, amb en Jesús, l’Elisa i l’Isabel. Incloure preguntes d’indagació als exàmens Incloure activitats d’indagació als exàmens és una interessant proposta de Juana Nieda a les III Jornades del professorat de Biologia i Geologia. Interessant perquè posar aquestes activitats a l’examen implica treballar-ho abans amb els alumnes, i de […]
De la interessant xerrada de Carles Monereo al LIEC del 6 de febrer, en destil·lo tres gotes. La metacognició Saber com hem sabut una cosa ens prepara per a saber-ne d’altres. Si et pregunten: Qui era el teu amic l’any 1990? A més de saber donar una resposta, seràs capaç d’explicar com hi has arribat: […]
Ahir, tallant pebrot per a fer una amanida amb el meu fill de 4 anys: papa, això què és? Són les llavors del pebrot. Llavors? Sí, llavors. Les podem agafar i plantar-les. Després creixen i en surt una planta, la pebrotera, que farà més pebrots. Igual com les plantes de l’hort que fan albergínies o […]
Volcans, plecs, falles i tectònica, tres nivells d’atenció a la diversitat. Obrir per descarregar: Examen Geodinàmica interna
Seminarios didácticos y círculos curriculares. Cuadernos de Pedagogía (2013) 431, 35-37. J. Domènech. ACCÉS A L’ARTICLE COMPLET EN OBERT Parlem del que hem de parlar, a les reunions de professorat? És normal, que iniciatives didàctiques s’acabin generant en converses informals als passadissos o a la sala de profes? Què podem modificar de l’escenari de les […]
The sea urchin metallothionein system: Comparative evaluation of the SpMTA and SpMTB metal-binding preferences. FEBS Open Bio 3 (2012) 89-100. Mireia Tomas, Jordi Domènech, Mercè Capdevila, Roger Bofill, Sílvia Atrian. Els eriçons de mar són organismes molt exposats a la contaminació per metalls pesants. El seu sistema MT els protegeix, però ho fa de manera especialitzada: […]
Estem en un moment fantàsticament prolífic de noves idees sobre com ensenyar. O això sembla. Llegeixo, però, al darrer llibre de Meirieu “Pédagogie, des lieux communs aux concepts clés”, cites i idees que expliquen una història ben diferent. Édouard Claparède, 1930, sobre les activitats manipulatives “La veritable activitat no és pas l’activitat exterior, és l’activitat […]