Calc-Based Ecosystem Simulator: dinàmica d’ecosistemes, funcions matemàtiques i programació (STEM)

Activitat STEM de per a 4 ESO per a treballar les funcions matemàtiques, els ecosistemes i la programació amb Calc. Es proposa a l’alumnat organitzat en equips de 3 alumnes  elaborar amb el programa Calc (Full de Càlcul de Open Office) un simulador d’ecosistemes. Al llarg de l’activitat s’introdueixen progressivament diferents conceptes ecològics perquè els […]

Formador en Indagació i eines 2.0 per al treball col·laboratiu a l’aula

Curs de formació realitzat durant el curs 2012-2013 a l’escola Sant Josep, de Barcelona. Com podem capgirar l’aula i l’ensenyament? Que els alumnes facin coses a l’aula, enlloc de rebre informació, que indaguin i descobreixin per si mateixos i construeixin coneixement de forma col·laborativa és la recepta que proposem, juntament amb diversos recursos y activitats […]

Piaget al claustre, empatia i profes/sionalització

Només vaig arribar a temps d’escoltar el final de la xerrada d’Àlex Letosa en el grup de treball de matemàtiques que porta la Mar. Però va valdre la pena, i de la conversa conjunta amb tots els participants n’extrec píndoles, amb més preguntes que respostes: Pot ser, que en un claustre, ningú sàpiga res de […]

Indagació en exàmens i misconceptions

Interessant debat a l’EduWikiLab de dimecres passat, amb en Jesús, l’Elisa i l’Isabel. Incloure preguntes d’indagació als exàmens Incloure activitats d’indagació als exàmens és una interessant proposta de Juana Nieda a les III Jornades del professorat de Biologia i Geologia. Interessant perquè posar aquestes activitats a l’examen implica treballar-ho abans amb els alumnes, i de […]

Metacognició, perspectiva i transferència.

De la interessant xerrada de Carles Monereo al LIEC del 6 de febrer, en destil·lo tres gotes. La metacognició Saber com hem sabut una cosa ens prepara per a saber-ne d’altres. Si et pregunten: Qui era el teu amic l’any 1990? A més de saber donar una resposta, seràs capaç d’explicar com hi has arribat: […]

Amanides, pebrots i indagació

Ahir,  tallant pebrot per a fer una amanida amb el meu fill de 4 anys: papa, això què és? Són les llavors del pebrot. Llavors? Sí, llavors.  Les podem agafar i plantar-les.  Després creixen i en surt una planta, la pebrotera, que farà més pebrots. Igual com les plantes de l’hort que fan albergínies o […]

Seminaris didàctics i cercles curriculars. Estratègies per a compartir coneixement entre professionals.

Seminarios didácticos y círculos curriculares. Cuadernos de Pedagogía (2013)  431, 35-37. J. Domènech. ACCÉS A L’ARTICLE COMPLET EN OBERT Parlem del que hem de parlar, a les reunions de professorat? És normal, que iniciatives didàctiques s’acabin generant en converses informals als passadissos o a la sala de profes? Què podem modificar de l’escenari de les […]

Diferenciació funcional en Metal·lotioneïnes d’Equinoderm

The sea urchin metallothionein system: Comparative evaluation of the SpMTA and SpMTB metal-binding preferences. FEBS Open Bio 3 (2012) 89-100. Mireia Tomas, Jordi Domènech, Mercè Capdevila, Roger Bofill, Sílvia Atrian. Els eriçons de mar són organismes molt exposats a la contaminació per metalls pesants. El seu sistema MT els protegeix, però ho fa de manera especialitzada: […]

Eslògans pedagògics i la mare que els va parir

Estem en un moment fantàsticament prolífic de noves idees sobre com ensenyar. O això sembla. Llegeixo, però, al darrer llibre de Meirieu “Pédagogie, des lieux communs aux concepts clés”, cites i idees que expliquen una història ben diferent. Édouard Claparède, 1930, sobre les activitats manipulatives “La veritable activitat no és pas l’activitat exterior, és l’activitat […]