Projectant CN1 és un recull d’activitats didàctiques que tenen en comú usar metodologies actives, el treball en primera persona i el conflicte cognitiu com a punt de partida.

Les activitats despleguen el currículum de la matèria de Ciències Naturals de 1 ESO. En formen part diversos tipus de projectes (Indagació, Estudis de Cas, Controvèrsies,…) i incideixen especialment en les habilitats científiques, la comprensió de la naturalesa de la Ciència i la ubicació de la ciència en conflictes socials rellevants.

Les activitats s’ajusten a la metodologia de treball per projectes (ABP) i han estat desenvolupades i aplicades a l’Institut Marta Estrada de Granollers.

Les comparteixo com a recurs per a aquells professors de ciències que vulguin aventurar-se en el treball per projectes i l’ensenyament de les ciències mitjançant les controvèrsies o la indagació.

La ciència és (o hauria de ser) una aventura cognitiva.

Jordi Domènech Casal

Sobre aquesta pàgina

Aquesta pàgina conté un recull d’activitats per al desplegament del currículum de Ciències Naturals de 1 ESO, elaborades i aplicades al llarg de 6 cursos acadèmics i aplicades en 2 instituts de secundària. Les activitats tenen totes una durada d’entre 2 i 4 setmanes de classe i estan dissenyades per a ser proposades directament a l’alumnat, descarregades o directament on line, i s’estructuren en passos que permeten anar comprovant l’assoliment de les etapes.

Referents pedagògics

Les activitats s’emmarquen metodològicament en l’aprenentatge basat en projectes (ABP), les Controvèrsies Sòcio-Científiques (SSI) i l’Ensenyament de les Ciències Basat en la Indagació (ECBI) de manera que:

ABP

Es treballa en equips de manera col·laborativa. Es genera un producte final de l’activitat. Existeix un objectiu extern i concomitant a l’aprenentatge.

ECBI

El punt de partida és el conflicte cognitiu entre conceptes, objectes o imatges i els models científics. Es construeixen models interpretatius que són modificats davant de noves evidències.

Altres propostes similars:

Itineraris per temàtiques

Itineraris per matèries

Publicacions

Ciències. J.Domènech Casal. Rosa Sensat, Barcelona.

  • Objetos, palabras y contextos. Una indagación multimedia para descodificar científicamente el mundo de las plantas. Aula de Secundaria (2015), 13, 26-31. J.Domènech-Casal. Descàrrega
  • WünderKammer Project: Un contexto museístico de enseñanza de la clasificación de los seres vivos. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales (2016) 86, 55-63. Collado, F., Collado, M., Domènech-Casal, J. Descàrrega
  • Diseño y evaluación de una actividad de transferencia entre contextos para aprender las claves dicotómicas y la clasificación de los seres vivos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias (2017) 16(2), 362-384. Joan Antoni Álvarez, Carlos Oliveros, Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
  • Indagación, Exoplanetas y Competencia Científica. Los Estudios de Caso como ABP para las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (2017) 25(2), 191-202. Ruiz, N., Llorente, I., Domènech-Casal, J. Descàrrega
  • Poner orden en la biodiversidad. Clasificar para comprender. Alambique, Didáctica de la Ciencias Experimentales (2018), 94, 13-19. Jordi Domènech-Casal, Laura Espasa, Clara Mestres. Descàrrega
  • Howlin’ Wolves: un proyecto de astronomía para conectar la observación, el modelo científico y la experiencia cultural. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 95, 53-58. Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
  • Un Congreso Científico en secundaria: articulando el Aprendizaje Basado en Proyectos y la Indagación científica. Investigación en la Escuela (2017) 91, 72-89. Isabel Llorente, Xavier Domènech, Neus Ruiz, Imma Selga, Carles Serra, Jordi Domènech-Casal. Descàrrega.
  • XYZ -Stars i Solar System Pathway: una experiència museística de treball per projectes sobre les constel•lacions i el Sistema Solar. Revista Ciències (2016), 31, 21-28. Xavier Domènech, Isabel Llorente, Neus Ruiz, Carles Serra, Maria Ulldemolins, Antoni Arrizabalaga, Jordi Domènech-Casal. Descàrrega
  • GeaTours: una experiència geolòTICa d’aprenentatge cooperatiu que promou la indagació i l’autoregulació dels aprenentatges. Ciències 27 (2014), 2-8. Descàrrega

Crèdits, Llicències i Contacte

Crèdits

Aquest lloc web i les activitats dissenyades que el composen han estat dissenyats per Jordi Domènech Casal, professor de Ciències de Secundària a la província de Barcelona.

Les activitats xyzStars i Earth Fluids Congress han estat construïdes per part de l’equip docent de l’Institut Marta Estrada (Granollers) del curs 2015-2016.

L’activitat MeteoTV2050 inclou materials d’autor desconegut.

L’activitat Convertim l’aula en una cèl·lula conté materials extrets i adaptats del blog NaturalsOM.

Llicències

Publico la col·lecció d’activitats per al seu ús lliure i gratuit, sota llicència Creative Commons (CC BY-NC 4.0), que permet l’obra derivada amb una llicència equivalent, citant l’autor original i no en permet el seu ús comercial.

Materials Exclosos d’aquesta llicència general: Algunes imatges poden estar subjectes a drets d’autor, consultar en cada projecte els drets de les imatges associades.