Donar suport a l’equitat educativa i a la necessitat de continguts assequibles per als cursos són prioritats estratègiques habituals a les biblioteques acadèmiques i en molts sectors educatius. Quan es parla de pedagogia oberta i recursos educatius oberts (REO), sovint es mencionen i promouen les revistes d’accés obert, els llibres de text, els mòduls de curs i els vídeos. Donat el seu potencial per millorar l’aprenentatge de l’alumnat i reduir els costos educatius, per què no incloure també les fonts primàries accessibles digitalment?
Als Arxius Universitaris de la Universitat d’Indiana, els arxivers docents són cada cop més conscients de l’impacte que aquest canvi pot tenir en la comunitat estudiantil pel que fa a l’accés a una educació assequible. Molts professors ja utilitzen fonts primàries de les nostres col·leccions per complementar o substituir llibres de text, reduint així els costos per a l’alumnat i millorant la seva implicació i aprenentatge.
Aquest treball abordarà les implicacions teòriques i pràctiques d’incloure les fonts primàries com a part de la pedagogia oberta, començant amb una visió general de definicions i recerques, i compartint després un exemple adaptable d’implementació. Com a part d’una col·laboració interdisciplinària entre l’arxivera de divulgació, la bibliotecària d’aprenentatge en línia i la bibliotecària d’instrucció creativa i divulgació, els Arxius Universitaris van posar en marxa un projecte per transformar una activitat docent molt sol·licitada en un format asincrònic i d’accés obert, utilitzant fonts primàries digitalitzades.
Compartirem els resultats del nostre treball utilitzant la plataforma d’accés obert Pressbooks en combinació amb el sistema de gestió de l’aprenentatge Canvas, oferint idees pràctiques sobre l’eficàcia d’aquestes eines i estratègies per superar obstacles comuns. A més, discutirem fins a quin punt aquestes eines van complir les nostres expectatives, els reptes inesperats que vam afrontar, la retroalimentació dels usuaris en les proves preliminars i els nostres plans per a la seva implementació i millores futures.
Incorporar fuentes primarias en la pedagogía abierta amplía el acceso, enriquece la educación y reduce los costes, y esperamos ofrecer ideas valiosas y estrategias prácticas para quienes buscan servir mejor a su comunidad estudiantil.