Aquesta ponència presenta diferents opcions de formació per a futurs professionals de l’arxivística que no es basen únicament en l’experiència a l’aula, sinó que parteixen del fet que l’alumnat surti de la universitat i apliqui les competències, coneixements i habilitats adquirits en organitzacions reals. Això s’aconsegueix en diverses assignatures mitjançant la proposta de projectes que tenen com a eix central els agents socials del territori.
Un exemple clar és el desenvolupament dels Treballs de Fi de Màster (TFM) que apliquen la metodologia docent ApS (Aprenentatge-Servei). Aquesta metodologia integra l’aprenentatge de continguts, habilitats i valors, així com el servei a la comunitat, en un mateix projecte educatiu, amb l’objectiu d’“oferir un servei” directe a la societat per transformar-la i millorar-la. En aquests TFM, l’alumnat ha de plantejar la seva recerca vinculant els objectius amb la relació que aquests tenen amb l’entorn. Això permet que els futurs professionals de l’arxivística puguin col·laborar amb diferents actors situats fora de l’àmbit universitari, donant-los suport en el compliment dels seus objectius interns. Alhora, col·laboren amb la societat i amb el territori més proper per generar organitzacions més eficients en la seva transformació digital i la governança de la informació.
Tot i que aquesta ponència no descriu una experiència en un arxiu universitari, sí que presenta l’experiència que poden tenir, des de la universitat, les persones que s’estan formant per treballar en centres d’arxiu. Per aquest motiu, es considera igualment rellevant per a les jornades proposades.