Arxius d’Universitats i de Recerca Innovadors. Reptes per a la Sostenibilitat
El Consell Internacional d’Arxius, Secció d’Arxius d’Universitats i Institucions de Recerca (ICA-SUV), i la Conferència d’Arxius de les Universitats Espanyoles (CAU – CRUE) tenen el plaer d’anunciar la seva conferència anual per a l’any 2025.
La conferència, titulada “Innovant en els Arxius Universitaris i de Recerca. Reptes cap a la Sostenibilitat”, se celebrarà a la Universitat Autònoma de Barcelona, a Barcelona, Catalunya (Espanya), els dies 27 i 28 d’octubre de 2025. Aquest serà un esdeveniment presencial.
Aquesta conferència ofereix una oportunitat per a la reflexió i el debat al voltant de múltiples aspectes, entre ells:
1. Alineació dels Arxius de les Universitats i Institucions de Recerca amb els ODS i el compliment de l’Agenda 2030
L’Agenda 2030 és un pla d’acció de les Nacions Unides per a les persones, el planeta i la prosperitat. Estableix 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), amb 169 metes orientades a aconseguir un enfocament equilibrat de les dimensions econòmica, social i ambiental del desenvolupament sostenible. La contribució dels Arxius de les Universitats i de les Institucions de Recerca per assolir aquests objectius és crucial. Benestar, Educació i Qualitat, Reducció de Desigualtats, Indústria, Innovació i Infraestructura, Consum i Producció Responsables, Pau, Justícia i Institucions sòlides són alguns dels objectius en què l’impacte de la tasca de les arxiveres i els arxivers pot ser més significatiu.
Es convida a presentar propostes que:
- Utilitzin exemples pràctics per demostrar com els arxius de les universitats i institucions de recerca poden donar suport als ODS.
- Se centrin en objectius específics, com el Benestar o la Reducció de Desigualtats, mostrant com els registres i arxius són essencials per aconseguir avenços en aquestes àrees.
- Explorin com els arxivers poden col·laborar amb altres actors per donar suport a les seves institucions i a la societat en el compliment d’aquests objectius.
2. Arxius davant l’Emergència Climàtica: Prevenció i Accions
Les conseqüències del canvi climàtic influeixen cada vegada més en la nostra vida diària, amb efectes que esdevenen catastròfics per a les persones i el seu entorn. Els arxius i el patrimoni documental de les Universitats i Institucions de Recerca, a causa de la seva especial vulnerabilitat estructural dins les institucions a què pertanyen, han estat directament afectats en els darrers anys per inundacions, tempestes, incendis i altres desastres derivats de l’emergència climàtica. Això impacta la història, la memòria, la cultura i la identitat de les comunitats, així com el compliment de drets i obligacions dels ciutadans per part de les administracions públiques, juntament amb la transparència i la rendició de comptes.
Es convida a presentar propostes que tractin temes com:
- Com els arxivers poden preparar-se per a desastres i emergències potencials, especialment en un entorn universitari i de recerca.
- Quines accions poden dur a terme els serveis d’arxiu per reduir el seu impacte ambiental i fomentar la sostenibilitat.
- La importància dels arxius de les universitats i institucions de recerca a l’hora de proporcionar evidència del canvi climàtic i dades que puguin ajudar la societat a planificar un futur millor.
3. Arxius: Experiències d’Adaptació i Innovació
La transformació digital i el canvi cap a la governança digital a les institucions han suposat un repte per als arxius i els professionals de la gestió documental. Mantenir el paper central dels documents i arxius en estructures de gestió cada cop més digitalitzades ha estat un dels objectius més significatius d’aquest segle. Els col·legues han sabut adaptar-se exitosament a aquestes innovacions, oferint un servei essencial i innovador en la gestió documental, alhora que es converteixen en referents en la promoció del seu patrimoni històric.
Es convida a presentar propostes sobre:
- Enfocaments innovadors per a la gestió d’arxius i en entorns digitals.
- Col·laboracions reeixides amb altres professionals, com ara professionals de sistemes d’informació i comunicacions, entre d’altres.
- Foment eficaç sobre la importància d’incloure els professionals de l’arxivística en el disseny i execució de sistemes de governança digital.
Formats de presentació:
- Lightning Talks: Presentacions ràpides i concises; 10 minuts.
- Papers: Ponències de recerca acadèmica; 20 minuts; poden ser analítiques, descriptives o reflexives.
- Experiències: Presentacions de 15 minuts relacionades amb el subtema 3.
- Panell de discussió: Composat per 3 ponents i un facilitador, amb perspectives variades sobre un tema comú; indicar el temps sol·licitat.
- Pòsters: Presentació de recerques, projectes o idees en format pòster, que es podran visualitzar en un espai dedicat. Els ponents hauran d’estar presents per respondre preguntes.
- Format lliure: Proposa el teu propi format i indica el temps requerit.
Envia la teva proposta a Caroline Brown, Presidenta de l’ICA-SUV (c.z.brown@dundee.ac.uk), incloent-hi:
- Títol de la ponència o presentació.
- Format de presentació.
- Nom(s) del/de les ponent(s).
- Càrrec(s) i institució(ns).
- Adreça postal i correu electrònic.
- Breu biografia de cada ponent (150-200 paraules).
Podeu enviar la vostra proposta fins al 14 de febrer.