Línia de recerca 4 – MÚSICA AL CONSERVATORI I A ALTRES INSTITUCIONS EDUCATIVES
Responsable de l’àmbit: Imma Ponsatí
Des del 2019 s’ha impulsat la recerca en relació amb:
1) Estratègies emprades en el dictat melòdic i la lectura a vista
Investigadors implicats: Dr. Miquel Amador, Dra. Maria Andreu, Dr. Daniel Cassú, Dr. Pere Godall, Dra.Sílvia Llanas, Dr. Joaquim Miranda, Dra. Imma Ponsatí i Marc Serra
- Detectar els elements musicals que ofereixen més dificultat als estudiants a l’hora de fer dictats melòdics
- Realitzar una revisió sistemàtica de la literatura per explorar les estratègies emprades pel professorat i l’alumnat en la realització del dictat melòdic
- Explorar la manera com es treballa el dictat melòdic i la lectura a vista a les aules de llenguatge musical dels centres catalans.
Tesi doctoral en curs: El sonido electrónico en la educación musical: elaboración y evaluación de una programación didáctica. Doctorant: Pablo Puentes. Directores: Cristina González i Imma Ponsatí.
2) Efectes de l’oïda absoluta en la pràctica musical
Investigadors implicats: Dra. Ana Laucirica, Dra. Imma Ponsatí i Tomeu Quetgles
- Examinar com repercuteix l’oïda absoluta en la pràctica musical
3) Accions competents a l’aula de llenguatge musical
Investigadors implicats: Dra. Maria Andreu, Dra. Sílvia Llanas, Dr. Joaquim Miranda i Dra. Imma Ponsatí
- Elaborar materials didàctics emprant eines multimèdia
- Estudiar les competències a contemplar en les programacions de llenguatge musical
- Elaborar i avaluar unitats didàctiques de llenguatge musical plantejades en termes de competències tot emprant materials multimèdia
Projectes finalitzats:
1) Validació de les proves d’accés a primer curs dels ensenyaments professionals de música (PRAC)
- Projecte per encàrrec del Departament d’Ensenyament i de l’ACCAT (Ass. de Conservatoris de Catalunya) i amb finançament de la Fundació Güell.
- Durada: 2013-2018.
- Objectius:
- Analitzar les proves d’accés de primer curs en el marc dels ensenyaments professionals de música.
- Avaluar les necessitats del docents i revisar els continguts de les proves d’accés.
- Avaluar el procés d’elaboració i d’aplicació de les proves d’accés.
- Analitzar els resultats de les proves portades a terme anualment en tots els conservatoris de Catalunya.
- Elaborar i validar una base de dades que, mitjançant un aplicatiu, permeti generar futures versions de les proves d’accés
- IP del projecte: Dr. Pere Godall
- Investigadors de GRUMED en aquest projecte: Dra. Imma Ponsatí, Anna Godoy.
2) La interacció i el discurs d’aula en l’ensenyament i l’aprenentatge de la música.
- Projecte en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili (URV), i dues escoles de música.
- Durada: 2012-2017.
- Objectius:
- Establir el marc teòric sobre el discurs d’aula i diferents formes d’interacció per a l’àrea de música.
- Dissenyar i analitzar propostes en relació a processos de composició a l’escola de música.
- Estudiar l’apropiació del discurs d’aula en els processos d’aprenentatge.
- Dissenyar, aplicar i analitzar propostes innovadores en relació amb l’art sonor.
- IP del projecte: Dra. Laia Viladot
- Investigadors participants: Joan Vidal, Irene Fontdevila.
3) Recursos didàctics. L’aprenentatge en grup de l’instrument.
- Projecte realitzat en el marc d’una llicència d’estudis retribuïda per part de l’Ajuntament de Barcelona.
- Durada: 2014-15.
- Objectiu principal:
- Crear una base de dades pública d’activitats didàctiques per a l’aprenentatge en grup de l’instrument.
- Responsable del projecte: Carolina Rius
- Supervisor de GRUMED: Albert Casals
- Resultats i evidències: https://sites.google.com/site/linstrumentengrup/home