Línia de recerca 5 – ELS MÚSICS A L’AULA: TEIXINT XARXES EN L’ENSENYAMENT-APRENENTATGE DE LA MÚSICA
Responsable: Dra. Cristina González-Martín
Aquesta línia de recerca busca l’obertura de la tasca que es realitza a escoles i universitat establint xarxes que facilitin la connexió entre diferents professionals de la música i l’educació, com també amb diferents institucions educatives. Els seus projectes es concreten en el camp de la didàctica de la música del món i de la música contemporània.
- Dissenyar, aplicar i avaluar un programa de músiques del món a l’etapa de secundària amb la intervenció del culture bearer (músic autòcton) per tal d’incidir en l’educació intercultural de l’alumnat.
- Dissenyar, analitzar i avaluar un programa de formació inicial per a mestres en la Universitat de Chile.
- Avaluar un programa d’aproximació a les aules de música contemporània catalana amb la intervenció dels compositors i analitzar la formació del mestre i la col·laboració de l’Auditori com a institució educativa.
Projectes en curs:
1) El culture bearer en l’ensenyament-aprenentatge de la música del món
-
Projecte en col·laboració amb l’Institut Nicolau Copèrnic de Terrassa
-
Tesi doctoral en curs: Joan Escoda (lectura prevista pel 2023)
2) Música i interculturalitat
-
Projecte en col·laboració amb escola Pepa Colomer i la Universitat de Pàdua (Itàlia)
-
Pràctiques de recerca en el projecte: Erica Polini.
3) El compositor va a l’aula i ens porta a l’Auditori
-
Projecte en col·laboració amb el servei educatiu de l’Auditori de Barcelona i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB
-
IP del projecte: Dra. Julia Getino
-
Tesi doctoral llegida: Julia Getino (2018)
Projectes anteriors:
1) Els músics entren a l’aula
- Objectius:
-
Dissenyar, aplicar i avaluar un programa de músiques del món a les etapes de primària i de secundària a través de la intervenció del culture bearer (músic autòcton).
-
Dissenyar, aplicar i avaluar un programa d’aproximació a les aules de música contemporània catalana amb la presència dels compositors.
-
Estudi de la música mapuche i la seva presència a les escoles de l’Aracunia.
-
- Durada: fins al 2016.
- Investigadors de GRUMED del projecte: Dra. Cristina González-Martín, Dra. Assumpta Valls.
- Una tesi en curs dins d’aquest projecte (doctorant: José Velásquez).
2) Ensenyar i aprendre música a l’aula de primària: anàlisi i materials
- Objectius:
-
Analitzar i avaluar un programa sobre l’exercici de la creació a l’aula de primària: aportacions de la música contemporània (obj. 5).
-
Sistematització d’un model d’audició especialment aplicable a les músiques del món contemporànies i modernes (obj. 5).
-
Difusió de propostes didàctiques de músiques del món contemporànies i modernes a través d’una pàgina web d’accés lliure a tot el professorat de primària i secundària (obj. 5).
- Elaboració d’una guia didàctica sobre projectes de treball i músiques del món
-
- Durada: fins al 2016.
- Investigadors de GRUMED del projecte: Dra. Assumpta Valls, Dra. Cristina González-Martín.