Què és la fitxa del professor/a?

No és un currículum del professor/a

Es tracta d’un informe que l’Oficina de Govern de les Dades (OGD) genera un cop l’any en data de referència 31/12/AAAA-1 (desembre de l’any anterior a l’execució/publicació de la fitxa). En aquest document es recullen les dades rellevants de l’activitat del professor o professora a la UAB reconegudes a data 31/12/AAAA-1 i procedents de les diferents bases de dades corporatives de la UAB corresponents a recursos humans (HOMINIS), recerca (EGRETA), patents (IDEES), docència (PDS) i economia (SUMMA).
Amb aquestes dades es calcula el potencial docent del professor/a per al curs següent (AAAA+1/AAAA+2). Són un punt de partida per poder assignar recursos als
departaments per a la contractació del personal de cara a la programació del curs
AAAA+1/AAAA+2. Per aquest motiu, amb alguna excepció, només apareixen les
activitats que han intervingut en el càlcul dels indicadors que s’utilitzen per a calcular el potencial docent de cada professor/a

Un cop acomplert el seu objectiu, la fitxa es despublica i no es guarda ni es torna a
generar amb posterioritat, a no ser que personalment el professor o professora l’hagi
descarregat i guardat en el seu moment.

El Model de Dedicació Acadèmica (MDA) i la fitxa

Cada apartat de la fitxa és una categoria. En les següents seccions s’explica com s’aplica el model per al càlcul del potencial docent del professor o professora segons les diferents categories.

Potencial docent: com es calcula?

Tots els indicadors per fer el càlcul estan detallats al model de dedicació acadèmica. En primer lloc, es distingeixen dos tipus de personal i dos mètodes de càlcul.

Personal permanent a temps complet i interins (agregats/titulars)

Desenvolupat a l’article 7 del model de dedicació acadèmica (MDA).

Partim de 32 crèdits pel personal que no tingui dret a cap reducció, però determinem els crèdits a impartir en funció dels trams de recerca i si existeixen trams de recerca vius, trams de gestió o punts de gestió equivalents.

La dedicació docent bàsica d’un professor podrà ser de 17 – 18 – 19 – 22,75 – 24,5 – 28 o 32 crèdits, segons que es trobi en alguna d’aquestes situacions:

17 crèdits:
TU, TU a 6 hores de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), TEU, CEU, professorat agregat, professorat agregat a 6 hores de les UDH, professorat col·laborador permanent o professorat laboral estranger permanent amb 3 o més trams de recerca o transferència, l’últim viu.

CU i CC, i CU i CC a 6 hores de les UDH amb 4 o més trams de recerca o transferència, l’últim viu. Quan un professor o professora permanent amb dedicació exclusiva i un règim de dedicació de 17 crèdits accedeixi a una plaça de catedràtic o catedràtica, se li mantindrà la seva dedicació fins que no hagin passat sis anys des de la seva darrera avaluació positiva de trams de recerca o transferència.

Professor permanent amb 5 o més trams de recerca o transferència.

18 crèdits:
Tot el professorat amb plaça vinculada a 6 hores de les UDH que no es trobi en dedicació de 17 crèdits.

19 crèdits:
El professorat funcionari o laboral permanent que promocioni a una plaça de catedràtic/a amb dos trams de recerca o transferència passarà a una dedicació docent bàsica de 19 crèdits quan obtingui el 3r tram. Els tres trams s’hauran d’haver obtingut de manera consecutiva i com a màxim dins dels 21 anys següents a l’inici del primer contracte postdoctoral. En cas de maternitat esdevinguda des de l’obtenció del grau de doctor, l’interval per l’obtenció dels dos trams s’incrementarà en un any per cada part o acte d’adopció. En cas de baixa per malaltia mínima de 6 mesos, l’interval també s’incrementarà en 1 any. La dedicació docent bàsica de 19 crèdits es mantindrà fins a obtenir el 4rt tram, en què passarà a 17 crèdits. En el cas que deixi d’estar “viu” el 3r tram sense obtenir-ne un de nou, es passaria a una dedicació docent bàsica de 24,5 crèdits.

22,75 crèdits:
TU, TEU, professorat agregat o col·laborador permanent amb 2 trams de recerca o transferència, l’últim viu. Els dos trams s’hauran d’haver obtingut de manera consecutiva i com a màxim dins dels 15 anys següents a l’inici del primer contracte postdoctoral. En cas de maternitat esdevinguda des de l’obtenció del grau de doctor, l’interval per l’obtenció dels dos trams s’incrementarà en un any per cada part o acte d’adopció. En cas de baixa per malaltia mínima de 6 mesos, l’interval també s’incrementarà en 1 any.

El professorat que estigui en aquesta situació i promocioni a catedràtic mantindrà el mateix potencial docent mentre tingui dos trams i l’últim viu.

24,5 crèdits:
En general, qualsevol membre del professorat amb tram de recerca o transferència viu, o que encara no ho ha pogut demanar, i que no reuneix els requisits per a estar a 17 o 22,75 crèdits.

Professor amb règim de dedicació de 17, de 19 o de 22,75 crèdits que perd el tram viu; es mantindrà en aquesta situació com a màxim durant 3 anys.

28 crèdits:
Professorat amb règim de dedicació de 24,5 crèdits que perd el tram viu; es mantindrà en aquesta situació com a màxim durant 3 anys.

Professorat que ha tingut una dedicació professional intensa al llarg de la seva carrera i que no acompleix cap de les condicions anteriors, però té al menys 6 trams (entre trams de recerca o transferència, trams de docència autonòmics avaluats i/ trams de gestió -o, per al cas del professorat TU interí i del professorat agregat interí, els punts equivalents al tram-) i que com a mínim, 2 són de recerca, un de gestió, i un de docència autonòmic avaluat. Aquesta situació només es podrà mantenir fins a 6 anys després de la pèrdua del tram viu de recerca.

32 crèdits:
Professorat que no acompleix cap de les condicions anteriors.

En tots els casos, un tram de gestió viu (o punts equivalents) o haver acumulat 10 punts de gestió després d’haver aconseguit el 4rt tram de gestió pot reactivar un tram de recerca que estigui “mort” a efectes del càlcul del potencial docent de la persona afectada. El tram de gestió viu en cap cas se sumarà als sexennis de recerca existents, com si es tractés d’un tram d’aquesta naturalesa, a efectes de calcular el potencial docent de la persona afectada.

Un tram de gestió es considera viu durant els 6 anys següents al del seu reconeixement. Haver acumulat 10 punts de gestió després del 4rt tram de gestió converteix el tram de gestió en viu de forma indefinida.

A efectes del càlcul del potencial docent bàsic del professorat, el tram de transferència només comptarà com un nou tram en el cas que no es produeixi cap solapament entre els anys reconeguts al tram de transferència i els anys reconeguts en els trams de recerca que tingui acreditat el professor o la professora.

A efectes de considerar-lo tram viu, es tindrà en compte la data a partir de la qual té efectes econòmics el tram de transferència.

Si un professor o professora redueix el seu potencial docent gràcies a sumar el tram de transferència, no podrà gaudir de cap altra reducció docent per aquest tipus d’activitat.

S’apliquen reduccions pels conceptes següents:

  • Per reconeixement de recerca, transferència i innovació docent (màxim 4 crèdits).
  • Per càrrecs acadèmics.
  • Altres reduccions per càrrecs sindicals, per motius de salut o per altres motius. Les diferents reduccions, expressades en percentatge, són acumulatives fins un 100%.

El potencial docent s’obté de restar als crèdits a impartir tots els crèdits reconeguts pels diferents conceptes.

Cap professor podrà tenir un potencial docent inferior a 7 crèdits, exceptuant els càrrecs acadèmics de rector, vicerector, secretari General i comissionats.

Personal no permanent o personal permanent a temps parcial

Desenvolupat a l’article 8 del model de dedicació acadèmica (Article modificat per acord del Consell de Govern de data 1-12-2021):

El règim de dedicació docent del professorat amb vinculació no permanent es regirà pels següents criteris:

8.1. La dedicació acadèmica del professorat TU/agregat interí es regularà segons allò establert a l’article 7.
8.2. El règim de dedicació del professorat lector és de  18 crèdits.
8.3. La dedicació del personal investigador predoctoral a càrrec dels fons de la UAB és de 6 crèdits.
8.4. El personal investigador postdoctoral a càrrec dels fons de la UAB té una dedicació de 10 crèdits.
8.5. La dedicació del professorat associat és de 3 × N crèdits, on N és el volum d’hores setmanals presencials que figura en el contracte. En cap cas, la seva dedicació pot sobrepassar la que estableix el Conveni col·lectiu de les universitats públiques catalanes.
8.6. La dedicació del professorat permanent a temps parcial és de 3 × N crèdits, on N és el volum d’hores setmanals presencials corresponents al seu règim de dedicació.
8.7. El professorat postdoctoral indefinit no fix té una dedicació de 24 crèdits.
8.8. El personal investigador del programa Beatríz de Galindo té una dedicació de 12 crèdits.

Dades del professor o professora

En la secció “Dades del professor/a” podeu comprovar les dades que consten a l’Àrea de Gestió de persones sobre el vostre nom i cognoms, department, àrea de coneixement, categoria, dedicació i situació administrativa.

Aquestes dades es tenen en compte pel càlcul del potencial docent.

Totes les dades marcades amb un asterisc (*) es tenen en compte en el càlcul dels indicadors.

Acreditacions

Aquesta secció conté les acreditacions que consten a la base de dades de l’Àrea de Gestió de Persones (HOMINIS).

Actualment en aquest apartat de la fitxa només es recullen les següents acreditacions:

  • ANECA: Ajudant doctor, contractat doctor, titular, catedràtic.
  • AQU: Col·laborador, lector, agregat, recerca avançada.

Si teniu alguna acreditacio d’aquestes i no està marcada, significa que no està informada a HOMINIS.

Reconeixement de la recerca

Com es reconeix la recerca?

El model de dedicació acadèmica estableix a l’article 7.2 les reduccions per participació en activitats de recerca, transferència o innovació educativa del professorat permanent i dels TU/agregats interins.

La reducció màxima que pot obtenir un professor o professora en concepte de participació en activitats de recerca, transferència o innovació educativa és de 4 crèdits. Un mateix projecte només es podrà comptabilitzar en un dels 3 apartats del punt 7.2.

Article 7.2.1: s’especifiquen les reduccions per a la obtenció d’un ERC Grant i per la participació en projectes de recerca finançats mitjançant les convocatòries competitives que s’indiquen al quadre 2, que recull també la quantificació de les reduccions. El màxim de reconeixement possible d’aquest apartat és de 3 crèdits.

Article 7.2.2: amb excepció dels professors que hagin obtingut un ICREA Acadèmia, un ERC grant o un projecte de convocatòries que permetin el pagament d’un complement econòmic a l’investigador, les reduccions contemplades en aquest apartat no s’aplicaran quan els honoraris rebuts per aquestes activitats a través de l’article 83 superin el valor del complement econòmic de càrrec més elevat de la UAB, sense tenir en compte el de rector/a (= import del complement de vicerector).

Direcció de revista científica de la UAB que es trobi indexada en alguna de les següents bases de dades: 1r, 2n o 3r quartil del Journal Citation Reports (JCR) o del Social Sciences Citation Index (SSCI); European Reference Index for the Humanities and Social Sciences (ERIH PLUS) o grup A del CARHUS PLUS: 0,5 crèdits. En el cas de direcció (o equivalent) de revista científica internacional, la Comissió de Personal Acadèmic valorarà la concessió del mateix reconeixement. La reducció màxima per aquest concepte serà 0,5 crèdits.

Reconeixement de la transferència

Com es reconeix la transferència?

El model de dedicació acadèmica estableix a l’article 7 les reduccions per participació en activitats de recerca, transferència o innovació educativa del professorat permanent i dels TU/agregats interins.

La reducció màxima que pot obtenir un professor o professora en concepte de participació en activitats de recerca, transferència o innovació educativa és de 4 crèdits.

A l’article 7.2.2. s’especifiquen les reduccions per activitats de transferència de tecnologia o coneixements. El màxim de reconeixement possible d’aquest apartat és de 3 crèdits.

Mentre no hi hagi un model de reconeixement de la transferència aprovat a la UAB, els criteris per determinar el reconeixement de crèdits són els fixats al quadre 3.

Les activitats hauran d’estar categoritzades i constar a bases de dades corporatives com EGRETA, SUMMA o IDEES que es puguin importar per ser tractades de forma automàtica.

Apartat nº 1 (convenis, contractes i acords) Es tindran en compte les activitats vigents a 31/12/ de l’any anterior a la publicació de la fitxa.

Apartat nº 2 (patents i llicències) Es tindran en compte les activitats vigents a 31/12/ de l’any anterior a la publicació de la fitxa. Les dades s’importen de l’aplicació IDEES.
En el cas de les patents, només es consideraran aquelles que tinguin algun acord de llicència o explotació vigent a 31/12 de l’any anterior a la publicació de la fitxa.
Apartat nº 3 (ingressos per convenis, contractes, facturació per prestació de serveis  i acords de llicències)

Per les prestacions de servei i pels convenis i contractes es tindran en compte els ingressos de SUMMA entre el 1/1/ i el 31/12/ de l’any anterior a la publicació de la fitxa.

Es consideraran 4 grups de departaments corresponents a cadascun dels 4 quartils resultants d’ordenar els departaments per la mitjana dels recursos obtinguts per transferència durant els anys 2014 a 2016. Cada 3 anys es revisarà la composició dels grups en funció de la mitjana de recursos obtinguts durant els 3 anys anteriors.

En cas que hi hagi més d’una persona responsable de l’activitat, la reducció docent generada es distribueix de manera proporcional.

Les activitats de transferència han d’haver estat vehiculades a través del procediment ordinari que disposa la nostra universitat per a aquesta finalitat i complir tots els requisits corresponents.

Les reduccions contemplades en aquest apartat no s’aplicaran quan els honoraris rebuts per aquestes activitats a través de l’article 83 superin el valor del complement econòmic de càrrec més elevat de la UAB, sense tenir en compte el de rector/a (= import del complement de vicerector).

Crèdits per ingressos de transferència

La major part d’indicadors de transferència es basen en el volum (quantitat de transferència realitzada en el darrer any), però existeix un indicador que valora l’import.

Aquest import es pondera en funció del grup del departament de l’investigador prinicipal.

Aquests grups es basen en la productivitat del departament, atès que no tots els departaments tenen transferència amb imports similars.

Així un departament on la mitjana dels imports sigui elevada requerirà també que els imports per transferència d’un investigador siguin també elevats per estar en el primer o segon quartil, que són els que permeten reconèixer crèdits.

Segons el quadre 3.4 de la normativa, els ingressos situats en el 1er quartil es reconeixen amb 1 crèdit, els del segon quartil amb 0,5 crèdits i la resta amb 0 crèdits.

Per valorar els convenis de recerca i les prestacions de servei per recerca s’ha procedit a sumar tots els imports de convenis i prestacions de servei de l’any anterior de cada investigador i s’han comparat amb els quartils corresponents al grup assignat al seu departament.

Crèdits per volum de transferència

Segons el quadre 3.3 de l’article 7.2.3, es poden reconèixer crèdits per les següents activitats divulgatives, que hauran de constar a l’aplicació EGRETA:

Nombre d’acords per transferència formativa.

Nombre de contractes.

Nombre de convenis o nombre d’entitats en: activitats de R+D o recerca col·laborativa, consultoria o prestació de Serveis.

Accions formalitzades institucionalment amb o sense prestació econòmica i amb contingut de transferència

Si el nombre total d’activitats es situa en el 1er quartil del volum total de la UAB per aquest any es reconeix 1 crèdit, si es situa en el 2n quartil 0,5 crèdits i per la resta 0 crèdits.

Per calcular-ho sumem totes les activitats d’aquest apartat i les dividim entre el nombre de persones que tenen activitats per obtenir la mitjana. El segon quartil s’estableix superant la mitjana +0,1 fins la mitjana +mitjana/2. El primer quartil és a partir de la (mitjana +mitjana/2)+0,1.

Crèdits per volum de patents i llicències

Segons el quadre 3.3 de l’article 7.2.2, es poden reconèixer crèdits per les següents activitats divulgatives, que hauran de constar a l’aplicació EGRETA:

Nombre de patents concedides: Es consideren aquelles que es troben en explotació dins l’any dividides pel nombre d’inventors de la patent

Nombre d’acords de llicència (dividit per 2): Es consideren els acords de llicència dins l’any de referència dividits pels participants de l’acord, tot dividit entre 2.

Nombre d’acords de transferència per a la creació d’spin offs amb IP

Si el nombre total d’activitats es situa en el 1er quartil del volum de la UAB es reconeix 1 crèdit, si es situa en el 2n quartil 0,5 crèdits i per la resta 0 crèdits.

Reconeixement de la innovació docent

Com es reconeix la innovació deocnt?

7.2.4. Podran ser objecte de reconeixement les activitats d’innovació docent. Es reconeixerà la direcció de projectes d’innovació docent en els termes recollits al quadre 4.

Els projectes han de ser clarament d’innovació docent (no projectes per a l’elaboració o desenvolupament de graus, màsters, etc., tampoc projectes per a intercanvis, mobilitat, etc.). El màxim de reconeixement possible per direcció de projectes d’innovació és d’1,5 crèdit.

Reduccions de docència

Com es reconeixen altres reduccions?

Existeixen diversos motius que comporten reconeixement de crèdits i reducció docent, com poden ser anys sabàtics o convenis amb institucions de recerca, premis ICREA Acadèmia etc.

En tots aquests casos les dades han de constar a la base de dades de l’Àrea de Gestió de Persones.

Aquest percentatge s’aplica sobre el potencial docent base (crèdits a impartir menys els crèdits que es poden descomptar per recerca, transferència i innovació educativa).

Com es reconeixen els càrrecs sindicals?

Els càrrecs sindicals es reconeixen segons el percentatge de reducció acordat al model. Aquest percentatge s’aplica sobre el potencial docent base (crèdits a impartir menys els crèdits que es poden descomptar per recerca, transferència i innovació educativa).

Les dades procedeixen de l’Àrea de Gestió de Persones.

Com es reconeixen les reduccions per motius de salut?

El model de dedicació acadèmica contempla reduccions per motius de salut sempre i quan aquests hagin estat avaluats per personal mèdic designat pel Vicerectorat i l’Àrea de Prevenció i Assistencia. En funció d’aquests informes el Vicerectorat determinarà el percentatge de reducció docent.

Aquest percentatge s’aplica sobre el potencial docent base (crèdits a impartir menys els crèdits que es poden descomptar per recerca, transferència i innovació educativa).

Reconeixement de l’activitat docent

El càlcul del potencial docent NO té en compte l’activitat docent.

No afecta el potencial docent sinó que els crèdits corresponents es reconeixeran en el pla docent del professor o professora tal i com es desenvolupa als l’articles 9, 10, 11 i 12 del model de dedicació acadèmica, que tindrà en compte el conjunt de tasques tant presencials com no presencials, associades als processos d’aprenentatge.

Exemples d’activitats docents que es recullen a l’articulat mencionat són: treballs de finals d’estudi (TFG, TFM) , tesis doctorals, docència virtual, pràctiques clíniques i altres activitats docents (docència de grau impartida en anglès, participació en el programa ARGÓ, preparació i impartició de MOOC, Programa Universitat a l’Abast).