7 de Octubre 2024, 16.00-18.00. Sala de Revistes de la Facultat de Lletres UAB

Punt central de la inauguració serà la conferència:

REPTES I OPORTUNITATS QUE OFEREIX LA IA A LES HUMANITATS DIGITALS, a càrrec de Germà Rigau, HiTZ (Hizkunta Teknologiako Zentroa (“Centro Vasco de Tecnología de la llengua”), Euskal Herriko Unibversitatea

En el context actual de transformació digital, l’estudi, la investigació i el desenvolupament en els àmbits de les humanitats, les arts i les ciències socials requereixen infraestructures científiques i tecnològiques que permetin el tractament computacional de dades textuals, visuals i/o sonores. Les infraestructures de recerca CLARIN i DARIAH promouen el multilingüisme, la interoperabilitat, el manteniment i la reutilització dels recursos, la ciència oberta, la visibilitat i la cooperació científica a Europa. Gràcies a la nostra participació en ambdues infraestructures, els investigadors tindran accés des dels seus ordinadors a totes les dades, tecnologia, infraestructura i recursos necessaris per investigar al núvol amb les eines d’intel·ligència artificial més avançades. La nostra participació a CLARIN i DARIAH serà valuosa per múltiples raons. D’una banda, CLARIAH-ES enfortirà les infraestructures europees gràcies als nostres repositoris de dades, instal·lacions informàtiques i coneixements de les nostres llengües oficials (castellà, euskera, gallec i català) i el nostre patrimoni cultural en el context europeu i global. D’altra banda, CLARIAH-ES possibilita l’accés dels nostres investigadors a tecnologies i recursos computacionals multimodals basats en la intel·ligència artificial més avançada. Els objectius ambiciosos de CLARIAH-ES només es podran assolir reunint els recursos necessaris en termes de dades, instal·lacions informàtiques i coneixement expert que no estan disponibles en un sol centre de recerca a Espanya. Cadascun d’aquests centres de recerca reuneix capacitats, experiència metodològica i peces clau de tecnologia, coneixement i recursos destinats a crear el laboratori de investigació distribuïda necessària per abordar amb èxit els reptes d’aquesta iniciativa.

Germà Rigau és llicenciat en Informàtica i doctor en Intel·ligència Artificial per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Des de l’any 2002 és professor titular del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de la Facultat d’Informàtica de Sant Sebastià i membre del grup de recerca IXA de la UPV/EHU. Des de la seva creació al febrer del 2019, és director adjunt de HiTZ (Centre Basc de Tecnologia del Llenguatge) de la UPV/EHU. Des del setembre del 2023 és coordinador nacional de les infraestructures europees de recerca ESFRI CLARIN-ERIC i DARIAH-ERIC. Autor de més de 200 articles a revistes i congressos a l’àrea del processament del llenguatge natural (PLN) i, en particular, en semàntica lèxica, processament semàntic i inferència. També ha participat a més de 25 projectes de recerca nacionals i internacionals. Actualment lidera el projecte ILENIA a la UPV/EHU i la infraestructura de recerca distribuïda CLARIAH-ES. És president del comitè executiu de la Global WordNet Association (GWA), membre de la junta directiva de l’European Language Resource Association (ELRA) i membre del comitè permanent de la SEPLN. Des del 2022 és el representant espanyol del Grup de Treball Estratègic de Ciències Socials i Humanitats d’ESFRI.