Estudi paleogenètic i antropològic de les últimes comunitats prehistòriques autòctones a Mallorca en el 650/550-123 AC: El cas del turriforme esglaonat de Son Ferrer (Calvià, Mallorca).

El Turriforme esglaonat de Son Ferrer és un jaciment situat al municipi de Calvià (Mallorca) que durant la segona Edat del Ferro o periode posttalaiòtic (650/550-123 AC) va ser emprat com a necròpoli d’inhumació colectiva.

Mitjançant l’estudi a nivel osteològic i paleogenètic d’aquests individus es pretén donar resposta a qüestions plantejades prèviament com poden ser indagar sobre les possibles relacions de parentiu entre individus (majoritàriament no-adults), les dinàmiques demogràfiques, el seu origen geogràfic, els seus patrons de moviment o com es relacionaven amb altres poblacions tant de la mateixa illa com de l’exterior. Per assolir aquests objectius també s’estan analitzant altres jaciments de l’illa (Son Boronat, Son Pellisser i Son Real) per contextualitzar aquesta població i per entendre millor les dinàmiques poblacionals d’aquest periode.

tesi doctoral

Data: any 2022

Paloma Salvador Gómez-Grandoli (Universitat de les Illes Balears-Universitat Autònoma de Barcelona). Directors de tesi: Dra. Cristina Santos (Universitat Autònoma de Barcelona) i Manuel Calvo Trias (Universitat de les Illes Balears). Academia: https://uib-es.academia.edu/PalomaSalvadorG%C3%B3mezGrandoli

Tècniques emprades al lab:  escàner 3D Creaform Go!Scan 20 d’alta precisió per escanejar mostres que s’empraran per fer anàlisis genètiques.