[Fotografia de la protesta a Barcelona en contra de la construcció d’una macro-granja de pops del món a Gran Canària]. (2022). Animal Rebellion Barcelona. https://www.instagram.com/animalrebellion.barcelona/
Ritual descrit per Alba De Diego de Haro (2022).
Barri Barceloneta, Barcelona, Catalunya.
26 febrer 2022.
Resum>
El ritual és un acte reivindicatiu impulsat pel grup activista antiespecista i ecologista Animal Rebellion amb la participació d’altres col·lectius animalistes adherits en protesta contra el pla de construcció de la que seria la primera macro-granja de pops del món, a Gran Canària. L’acció va ser duta a terme el 26 de febrer de 2022 a les 11:30 del matí a la Plaça del Mar (Barceloneta). De manera coordinada, es van realitzar accions simultànies a 14 ciutats de l’estat espanyol i 17 ciutats arreu del món. Per contextualitzar, el grup ecologista antiespecista neix com a branca del grup Extinction Rebellion a Londres. El model d’activisme d’Animal Rebellion per aconseguir les seves demandes està basat en la desobediència civil i l’acció directa no violenta. La seva principal reivindicació és la transició cap a un sistema alimentari basat en plantes (plant-based food system) per abordar la crisi climàtica i la justícia animal, no només perquè els animals també són éssers sensibles capaços de sentir i patir, sinó perquè la indústria càrnia i agropecuària és una de les més contaminants i responsables de l’increment de les emissions CO2 (Animal Rebellion, 2021).
Categories descriptives>
Reivindicació ambiental, crisi climàtica, activisme gobal, pop.
Descripció etnogràfica>
L’acte reivindicatiu en contra del pla de construcció del que seria la primera macro-granja de pops del món, a Gran Canària, s’inicia quan la líder del grup activista antiespecista i ecologista Animal Rebellion crea una carpeta de Google Drive amb documents que informen d’aquest tema a tot el seu grup . Seguidament, un mes o tres setmanes abans de l’acte, crea un grup de Telegram per difondre un missatge sobre l’acció que es pretén dur a terme, dirigida a tots els grups d’Extinction Rebellion. Tota la gent interessada comparteix informació sobre la seva organització, diferents documents d’interès, i el comunicat de premsa. A més, la líder contacte amb diversos grups animalistes o antiespecistes de l’Estat perquè s’hi adhereixin.
En el grup de Telegram, les persones es reparteixen uns rols i unes accions concretes, valorades segons si comporten risc, alt risc, risc mitjà, risc baix, sense risc, per fer de mediador policial, cultura regenerativa, lectura del manifest, càmera/vídeo o performance. Mitjançant un llistat, cadascú s’hi apunta . En aquest cas, els rols eren el de portaveu de premsa, lectura de manifest i formar part de l’equip logístic per anar a buscar els materials. L’acció que es va dur a terme no tenia cap perill ni possibilitat de conseqüències legals com a multes o detencions. Per tant, el llistat es va limitar a aquests rols.
Una altra part de la preparació va ser l’elaboració de l’element visual més important de l’acció: un pop gegant fet de tela de color rosa. La líder es va encarregar de comprar els materials necessaris i, seguidament, en un taller d’arts -obert a tothom que participava en l’acció- es va acabar de confeccionar el pop. Hi van assistir 4 persones. Uns dies abans de la reivindicació, es va acabar d’organitzar la logística, amb persones voluntàries que havien d’anar a buscar els materials necessaris i portar-los al lloc on succeiria tot.
L’acte es va iniciar d’hora al matí del dia 26 de febrer de 2022, a la plaça del Mar de la Barceloneta. Un parell de persones van arribar amb un carro de la compra amb pancartes, cinta adhesiva, el pop gegant o banderes d’Extinction Rebellion i Animal Rebellion. Al cap d’una hora ja hi havien unes 30 persones. De manera auto-organitzada van anar col·locant tots els materials necessaris i estètics (tal com es pot veure a la imatge): banderoles a la sorra, pancartes més grans a terra enganxades amb cinta adhesiva, perquè no volessin amb el vent. Van posar una especial atenció en la distribució de les pancartes perquè quedessin ben centrades, d’esquenes al mar.
La primera d’aquestes pancartes, de tela groga, s’hi llegia “Animal Rebellion Barcelona” amb el símbol d’un cap de toro tot negre. Al costat, una pancarta també groga deia “el futur serà basat en plantes” -en castellà i anglès-, amb el logo d’Animal Rebellion Barcelona i el del veganisme. Una altra pancarta blanca i allargada afirmava “Extinció o Rebel·lió”. Una altra blanca amb lletres negres , s’hi podia veure el logo del grup antiespecista Liberación Animal, amb un puny i una pota de gos al centre. Una altra blanca, amb lletres vermelles i negres, deia “Pescanova Ecocida”. Una altra “no a la granja de pops”, amb el “no” escrit molt gran i de color vermell. Per últim, el pop rosa es va col·locar al bell mig de totes elles.
A mesura que que anaven arribant més persones, es repartien pancartes relacionades amb el pop, amb missatges reivindicatius sobre els seus drets, dades curioses i imatges extretes del documental “My Octopus Teacher” utilitzat com a referència per visibilitzar les necessitats i capacitats d’aquest ésser. Algunes d’aquestes pancartes també estaven enganxades a terra.

[Fotografia de la protesta a Barcelona en contra de la construcció d’una macro-granja de pops del món a Gran Canària]. (2022). Animal Rebellion Barcelona. https://www.instagram.com/animalrebellion.barcelona/
A poc a poc, anava arribant més gent. Molta es saludava, s’abraçava ja que es coneixia del moviment d’organitzacions antiespecistes (Barcelona Animal Save, Animal Liberation o del partit polític PACMA). D’altres només observaven. La majoria de gent anava vestida amb roba informal i jaquetes. Només una noia anava amb un pop de peluix al cap. En aquesta ocasió, el grup no va decidir disfressar-se al ser considerat una manifestació, que requeria ser teatralitzada. L’atrezzo es va limitar a banderes de colors, pancartes i el pop rosa.
A partir de les 11.30h, aproximadament, tothom es va col·locar en mitja lluna i es va fer el silenci. Una persona va preguntar cridant “Què volem?” i la resta va respondre “Justícia animal!”. Una altra “I quan la volem?” i la resta va dir “Ja”. Un altre “I què volem?” i la resta va cridar “Justícia climàtica”. Un altre “I quan la volem?” i tothom va afirmar “Ja!”. També es va dir: “Ni un grau més, ni una espècie menys”, “No hi ha planeta B”. La líder també va cridar “Animal?” i la gent li va contestar “Rebellion”. Al dir “Extinction”, la gent també va cridar “Rebellion”. Entre les persones més veteranes algunes tenien més iniciativa. Tot i que tothom cridava a ple pulmó.
Després, la líder del grup Animal Rebellion va llegir el manifest amb l’ajuda d’un megàfon de color negre amb adhesius d’AR (Animal Rebellion). Es movia per l’espai, caminant a l’esquerra i a la dreta, amb un to de veu contundent i d’indignació. Algunes de les frases eren llegides amb més contundència que d’altres. Tot seguit, de forma espontània es va referir a la recent guerra a Ucraïna, demanant un moment de reflexió per a tot el que estava passant.
Tothom va aplaudir i es van tornar a cridar les consignes anteriors, afegint-hi “boti, boti, boti, especista qui no boti”, i mentre la gent saltava. Acte seguit, una noia va llegir l’informe de les 8 raons en contra de la macro-granja de pops. Tothom va aplaudir de nou i va tornar a emetre consignes. Just després, un noi va llegir el manifest en anglès. En acabar, va fer una pirueta i tothom va aplaudir més.
Quan ja havien passat un parell d’hores, alguns van començar a marxar progressivament, fins que només van quedar els organitzadors i algú més que es va oferir per recollir. Aquesta pausa es va aprofitar per fer el debriefing, per comentar tot l’acte, els seus aspectes positius i els que s’haurien de millorar en les pròximes accions.
Afegir que en aquest cas no va ser una acció il·legal, que comportés detinguts o multes, sinó que era un acte performatiu reivindicatiu. En algunes accions directes no violentes del grup Animal Rebellion pot haver-hi desobediència civil i risc. L’estructura ritual seria més complexa, amb més participants, més espais i més durada.
Un cop finalitzat l’acte, la persona encarregada de les xarxes va difondre la notícia per l’Instagram d’Extinction Rebellion i l’equip de comunicació va penjar les fotografies en diversos canals de Telegram. En aquest cas, el grup esperava que la notícia tingués repercussió en els mitjans de comunicació convencionals, atès que es tractava d’una acció coordinada a escala mundial. Però únicament va aparèixer en alguns mitjans locals de Canàries, xarxes i webs ecologistes.

[Fotografia de la protesta a Barcelona en contra de la construcció d’una macro-granja de pops del món a Gran Canària]. (2022). Animal Rebellion Barcelona. https://www.instagram.com/animalrebellion.barcelona/
Seqüència ritual>


Anàlisi ritual>
El Temps 1 és privat i exclusiu per a les persones del grup Animal Rebellion. Es tracta d’una fase de preparació absolutament necessària per al col·lectiu, ja que sense aquesta fase no hi hauria ritual: és aquí on s’obté tota la informació per elaborar els continguts que donaran força a l’acte reivindicatiu. Aquesta fase posa un especial èmfasi en la coherència discursiva i en l’impacte estètic, amb l’objectiu que l’acció sigui prou efectiva, a diferència del que passa en els actes polítics molt dirigits per un protocol, en aquests actes sobresurt més la construcció a mida del que es vulgui reivindicar. Aquesta imaginació s’alimenta d’una xarxa amplia amb molta experiència performativa. En el cas de l’acte-ritual descrit, la xarxa internacional es va nodrir d’un munt de dades (entre elles la pròpia legislació europea), alimentant doncs aquesta re-creació en la defensa del pop que va esdevenir el símbol dominant.
Els Temps 2, 3 i 4 corresponen a l’acció reivindicativa en el carrer. Aquesta es converteix en pública i els implicats entren en una ficció creada per ells mateixos, un període liminal, on pren forma una performance. Es tracta d’ocupar un espai especialment significat, al trobar-se davant del mar. Per això tota la representació es fa d’esquenes al mar, dirigida al públic que observa així el mar de fons i un pop gegant, envoltat de consignes (“Pescanova ecocida”, “Stop macrogranja de pops”, “El futur serà basat en plantes…”, amb el domini de les lletres AR, d’Animal Rebellion), escoltant un fil de narratives reivindicatives sense aturador. Aquest temps liminal està fortament impregnat de simbologia. Això el fa més efectiu per a qui hi participa i ha qui el contempla. En aquest període, doncs, podem parlar de densitat simbòlica i ideològica, tot i que aquesta varia progressivament en els 3 temps:
Temps 2 dedicat a ocupar l’espai i revestir-lo de simbologia. Podríem dir que és un temps estàtic.
Temps 3 quan la simbologia és dinàmica, en moviment a través dels diferents actes performatius reivindicatius. Es transgredeix la norma ocupant l’espai públic, no només físicament, sinó alterant l’ordre públic amb crits i proclames. En aquest moment, l’emoció es va incrementant, contagiant a tothom per igual. És la fase de màxima expressivitat, quan un està disposat a creure que el canvi és possible. D’aquí que el fil conductor siguin preguntes que s’autoresponen amb el desig d’un futur millor.
També, és en aquest temps que els discursos posen l’èmfasi en la defensa del pop, dels seus drets i qualitats que, fins i tot arriben a humanitzar-se (“algunas especies de pulpos se acurrucan entre sí”). Per tant, la condensació simbòlica (pol sensible de la realitat) juga un paper imprescindible en l’emoció sentida. Permet alliberar la tensió acumulada i expressar sentiments com la ràbia, la frustració, la tristesa, o la impotència que genera la destrucció mediambiental, el maltractament i l’explotació animal o la inacció climàtica per part dels governs. Aquesta energia emocional uneix els participants que estan sota el mateix paraigüa de consignes que reclamen accions urgents per frenar el canvi climàtic i, en aquest cas, per evitar la macro-granja de pops.
La densitat simbòlica d’aquest temps es manifesta també en correlacions simbòliques molt significatives. Així, per exemple, quan es llegeix les vuita raons per oposar-se a la macro-granja, existeix correspondència amb les vuit potes del pop i amb el fet que l’informe es va publicar el dia 8 d’octubre (dia mundial del pop). El símbol dominant del pop travessa tot el ritual i es correlaciona amb el moviment antiespecista i ecologista en defensa de la vida, dels animals, de les plantes i de la vida humana; en contraposició a l’ecocidi i la mort. Aquesta oposició simbòlica entre el que representa la vida i la mort pren forma especialment en aquest temps.
Temps 4 governat més per a la raó, dedicat a l’anàlisi del que ha succeït i, per tant, oposat al temps anterior presidit per a una part sensible i ideològica molt potents (amb consignes, crits, símbols en acció, i discursos). Tot i que aquest temps encara viu de la realitat ficcionada, està més enfocat a la part social, a reforçar els vincles, el compromís en el moviment i la cohesió entre els més implicats, assegurant així la seva participació futura en altres accions i en el propi moviment.
Finalment, el Temps 5 marca el retorn a la realitat quotidiana, un cop finalitzada la dimensió liminal. Tot i això, els participants continuen actius en la difusió del missatge i de la notícia de l’acció. En aquesta etapa final, es pretén transformar el desig en obligació col·lectiva, apel·lant a la força de la gent, del moviment i de la legislació europea per convertir la reivindicació en acció efectiva.
Bibliografia>
Animal Rebellion. (2022). [Fotografies de la protesta a Barcelona en contra de la construcció d’una macro-granja de pops del món, a Gran Canària]. https://www.instagram.com/animalrebellion.barcelona/
Diario de Avisos. (2022, 2 de abril). Manifestación mundial contra la granja de pulpos de Gran Canaria. https://diariodeavisos.elespanol.com/2022/04/granja-de-pulpos/
Shiva, V. (2011). Democracia de la tierra y los derechos de la naturaleza. A A. Acosta, & E. Martínez (Eds.). La naturaleza con derechos: de la filosofía a la política. Abya-Yala.