Pérez, C. (2023). Altar amb els materials utilitzats en el ritual. [Fotografia]. Santa Coloma de Gramenet, Barcelona.

Ritual descrit per Carmen Pérez (2023).

Santa Coloma de Gramenet, Barcelona, Catalunya.

Durant el període lluna plena.

Resum>

Aquest ritual de la lluna plena és familiar, originari d’Adra, un poble de la Província d’Almeria, Andalusia, transmetent-se a través de les generacions.  En temps passats se’l relacionava amb les bruixes, que ho feien en secret. En l’actualitat, es continua practicant en un espai a l’exterior, a la nit, durant el període de lluna plena.

Categories descriptives>

Lluna, energia, purificació, bruixeria, foc.

Pérez, C. (2023). Elements que han de situar-se en cercle, davant de l’altar. [Fotografia]. Santa Coloma de Gramenet, Barcelona.

Descripció etnogràfica>

Per fer el ritual, cal aigua de lluna plena agafada el cicle anterior. Per obtenir-la, s’ha d’agafar un recipient amb tapa i netejar-lo amb aigua i sabó. Després, s’ha d’encendre un encens de sàlvia, romaní o un altre que netegi les energies, i passar-lo per tot el recipient. Posteriorment, s’omple amb aigua natural recollida d’una font, riu, llac,… Tot i que ara es pot fer amb aigua de l’aixeta o d’ampolla. Es tanca el recipient amb la tapa i es posa a la llum de la lluna tota la nit i es recull abans que surti el sol.

La preparació del ritual comença el dia previ a la nit de lluna plena, que és quan es duu a terme. S’assegura que es té tot el material necessari per a l’altar. Aquests materials són:

  • La sal negra, també coneguda com a “sal de bruixa”. De fet, s’afirma que cada bruixa té la seva recepta. En aquest cas, conté sal, cendres d’encens, closca trencada d’ou, Palo Santo i un ingredient secret que la dona, amfitriona del ritual, no va revelar per evitar que algú el pogués neutralitzar.
  • Espelmes de color blanc i morat.
  • Encens protector i netejador d’energies (Sang de dragó, romaní, per exemple).
  • Paper qualsevol.
  • Bolígraf negre (el més important és que sigui negre).
  • Llumins (un encenedor pot ofendre el foc).
  • Aigua de lluna plena.
  • Romaní, farigola, canyella i pètals de roses (és millor que siguin agafats de la natura).
  • Essència de romaní.
  • Lligam de sàlvia blanca.
  • Turmalina.
  • Amulet.
  • Un recipient per posar l’aigua.
  • Dos porta-espelmes.
  • Un porta-encens.

Havent preparat l’altar, es cuina el menjar, un plat exquisit per a qui realitza el ritual. Lleuger, perquè no deixi l’estómac pesat. L’endemà al matí, el dia de la lluna plena, es neteja l’espai ritual. Es pot portar la roba que es vulgui. En primer lloc, es neteja l’espai a fons. A l’hora de fregar, a l’aigua calenta s’hi afegeix: romaní per a la protecció; canyella per a atreure diners i abundància a la casa; i farigola per a netejar a fons qualsevol energia que no sigui la pròpia. Cal assegurar que cada racó de l’espai quedi net d’energia.

Després de netejar l’espai físicament, cal obrir totes les portes i finestres. A continuació, s’encén un lligam de sàlvia blanca recollida a la Serralada de Marina, a Santa Coloma de Gramenet, per procedir a la neteja de dins cap a fora. Aquestes plantes s’han de collir amb molta cura i respecte per a la terra i deixar que s’assequin una mica per poder fer, més endavant, el lligam d’herbes.

Quan l’espai és net, es menja el que es va cuinar el dia anterior. Al finalitzar, les persones presents realitzen una neteja per a purificar-se, molt important per a l’efectivitat del ritual. Escalfen aigua dins d’una olla, suficient per a tots els participants. Quan és a punt de bullir, s’hi afegeix romaní, una llesca de llimona, una branca de canyella, farigola i pètals de rosa. L’ordre d’aquests components no és important. Però sí la intenció que cadascú atorga a tots ells. Finalment, es remou tot amb una cullera, amb la mà esquerra perquè doni bona sort, i es traça un pentacle per a protegir l’aigua. En acabar, tothom es dutxa amb sabó i, just abans de sortir, es tira l’aigua d’herbes, a poc a poc, per tal d’assegurar-se que tota l’energia negativa se l’emporta el desguàs. A continuació, poden escollir si tornen a posar-se la mateixa roba o una de nova.

A la nit, examinen que l’altar estigui ben situat. L’altar és un espai sagrat on tots els elements es col·loquen sobre una tela negra. Ha d’estar orientat cap el nord perquè és un símbol de la terra. Tot seguit, preparen un espai a davant o darrere de l’altar per a fer el ritual. En aquest cas, el col·loquen al terra, fora de la casa, perquè així puguin sentir més l’energia de la lluna.

Al començar l’execució del ritual, disposen tots els materials al centre, creant tot un cercle de protecció, amb els cinc elements (esperit, aigua, foc, terra i aire) a terra, seguint el sentit de les agulles del rellotge. A tots aquests elements se’ls demana protecció. Per exemple, en el cas de l’aigua, representada per un bol amb aigua de lluna, se li pronuncien aquestes paraules:

“Aigua, forma part del meu cercle de protecció i protegeix-me de tot ser que no sigui benvingut en aquesta cerimònia.”

De la mateixa manera, es dirigeixen a cadascun dels elements: a l’esperit (representat per un talismà), al foc (espelma blanca), la terra (mineral, com  la turmalina, en aquest cas), i l’aire (encens de romaní).

Quan el cercle està finalment preparat, es col·loca sal al voltant de l’espelma morada, centre del cercle i orientada cap amunt, per tal de protegir-la. Cal encendre-la, per tal d’activar l’energia. Sent l’element del ritual que la canalitza tota. Tot seguit, cadascú agafa paper i bolígraf, concentrant-se en escriure tot allò que pretén eliminar o desprendre’s. També, es pronuncia en veu alta i es crema amb l’ajuda de l’espelma morada encesa.

Al finalitzar el ritual, tots s’asseuen en posició de lotus, tanquen els ulls i es deixen emportar pels sons, oblidant tota la resta. En aquest punt d’atemporalitat, s’experimenta la sensació d’allunyar-se de la realitat. Poden discórrer alguns pensaments, però cal deixar-los passar. El millor és pensar habitar en un lloc tranquil, ja sigui una platja, un camp de flors, o un bosc, que canalitzi les energies en l’espai i el temps presents.

Havent acabat, tothom es mira uns minuts per a continuar connectats i canalitzar tota l’energia. Quan tot el paper s’ha cremat del tot, desfan el cercle de protecció en el sentit contrari de les agulles del rellotge, agraint als elements de la seva protecció:

“Gràcies, aire, per haver-nos protegit de tot ser que no hagi estat convidat a aquesta cerimònia.”

Només l’espelma morada queda encesa, activada. Un cop acaba de consumir-se, el ritual conclou. A l’endemà, les restes es llencen fora de casa o bé s’enterren a la natura.

Esquivel, C. (1 de febrer 2019). El Pentaculo Wicca. Toda su Historia y Significado. [Esquema]. Pinterest. https://ar.pinterest.com/pin/56365432826207688/

Seqüència ritual>

Anàlisi ritual>

Aquests rituals de lluna plena, de neteja energètica de les cases i d’un mateix, han format part de la realitat d’Andalusia, a través de les dones, generacions rere generacions. És un ritual que permet connectar amb la potencia de la lluna, la més poderosa de totes les fases lunars. Una energia potent, capaç de purificar d’altres, eliminant les negatives i restaurar l’harmonia. Un moment on la llum de la lluna exposa tot allò del que podem prescindir, alliberant-ho i completant allò fonamental.

Perquè s’acompleixin aquesta finalitat, el procés ritual té a veure amb un temps de preparació de tots els ingredients (Temps 1), neteja (Temps 2), col·locació dels elements a l’altar, per a la protecció de l’espai, abans que s’activi l’energia (Temps 3). A partir d’aquí, dos temps seqüenciats son els que governen el ritual, al obrir el portal a una dimensió oculta, d’aquí la protecció. Si el Temps 4 és un connector i activació d’energia, amb l’encesa de l’espelma morada, l’altre Temps 5 procedeix a l’eliminació i crema d’allò del que un es vol alliberar i males energies ocultes. De fet, el color de l’espelma ajuda a transmutar l’energia, en aquest cas tornant-la positiva. És així com finalitza el ritual i es retiren tots els elements de l’altar (Temps 6), mentre l’espelma continua activa, i es llencen les restes fora de l’espai (Temps 7).

Bibliografia>

González-Wippler, M. (2002). El Libro de las Sombras. Llewellyn.

McCoy, E. (2010). Magia y rituales de la luna: Ceremonias y ritos para descubrir y utilizar la energía lunar.

Última actualització d'aquesta pàgina: 3 setembre 2025