Informe preliminar (Octubre 2023)

Resultats destacats

  • En conjunt, 66% dels enquestats consideren que la pacificació de diversos carrers de l’Eixample els ha afectat positivament, mentre que 20% consideren que els ha afectat negativament.
  • 72% dels residents de carrers pacificats consideren que la pacificació del seu carrer els afectat positivament. Així mateix, 61% dels residents de carrers no pacificats consideren que la pacificació futura del seu carrer els afectaria positivament.
  • El guany d’espai públic es valora com el principal impacte positiu dels carrers pacificats. Els residents de carrers pacificats valoren l’excés de xivarri i vida al carrer com a principal impacte negatiu. Els residents de carrers no pacificats, mentrestant, valoren les dificultats l’increment de les dificultats per a circular en vehicle motoritzat com a principal impacte negatiu.
  • Existeix una clara relació negativa entre edat i l’acceptació de les mesures de pacificació: a més edat, menor grau d’acceptació. L’acceptació de les mesures de pacificació també està relacionada amb el nivell d’estudis: a major nivell d’estudis, major grau d’acceptació. No s’observa cap relació significativa entre nivell d’acceptació i gènere.
  • Els residents dels barris més propers als nous carrers pacificats (Dreta de l’Eixample, Antiga Esquerra de l’Eixample) són els que millor valoren les actuacions de pacificació, mentre que els de barris més allunyats (Sagrada Família, Fort Pienc) són els que pitjor les valoren.
  • Entre els residents de carrers pacificats, els que viuen en un habitatge de lloguer valoren les mesures de pacificació més positivament que els que viuen en un habitatge de propietat. És probable que aquesta tendència sigui principalment atribuïble a l’efecte indirecte de l’edat (més jove = major probabilitat de viure de lloguer).

1 Introducció

Com a part del projecte de recerca TRANSEQUI, s’ha realitzat una enquesta representativa a 1.211 residents de l’Eixample1 per a obtenir una visió de com la ciutadania valora la recent pacificació de diversos carrers de l’Eixample (nous eixos verds i programa Superilla Barcelona). El projecte TRANSEQUI (Pacificació del trànsit i equitat intraveïnal) està liderat pel Dr. Samuel Nel·lo Deakin, del Grup d’Estudis de Mobilitat, Transport i Territori, a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Per a examinar si l’opinió dels residents varia segons el grau de pacificació del seu carrer, s’ha dividit la mostra en quatre categories de carrer, representades en el següent mapa:

  • Pacificació recent: Nous eixos verds implementats durant el període 2020-2023.
  • Pacificació consolidada: Carrers pacificats abans del 2020 (p. ex. superilla Sant Antoni, C/ Enric Granados).
  • Secundaris: Carrers no pacificats amb una intensitat de trànsit moderada (IMD<15.000).
  • Principals: Carrers no pacificats amb una intensitat de trànsit elevada (IMD>15.000).

Amb la voluntat d’aportar noves evidències empíriques que puguin contribuir al debat públic sobre els nous eixos verds a Barcelona, a continuació es presenten alguns dels principals resultats preliminars de l’enquesta classificats per tema, en la forma de diverses taules i gràfics.

2 Valoració global carrers pacificats

Positiva72%
Negativa15%
Positiva en alguns aspectes i negativa en altres8%
Ni positiva ni negativa5%
Residents carrers pacificats
Positiva64%
Negativa22%
Ni positiva ni negativa9%
Positiva en alguns aspectes i negativa en altres5%
Residents carrers no pacificats

3 Principals impactes positius i negatius

Nota: Les taules d’aquesta secció només es mostren els 5 impactes més freqüentment esmentats per a cada categoria.

3.1 Impactes positius

*Només residents carrers pacificats
Més espai per passejar/estar-s’hi21%
Menys soroll18%
Més interacció amb els veïns i les veïnes9%
Reducció del trànsit9%
Menys contaminació8%
Com l’ha afectat de manera positiva la pacificació del seu carrer?
*Només residents carrers no pacificats
Més espai per passejar/estar-s’hi30%
Menys soroll13%
Reducció del trànsit8%
Menys contaminació8%
Més interacció amb els veïns i les veïnes6%
Com l’ha afectat de manera positiva la pacificació d’altres carrers del barri?

3.2 Impactes negatius

*Només residents carrers pacificats
Massa xivarri / vida al carrer24%
Més brutícia16%
Incivisme i ordre públic11%
Més difícil circular en vehicle motoritzat10%
Descontrol entre les diferents formes de mobilitat8%
Com l’ha afectat de manera negativa la pacificació del seu carrer?
*Només residents carrers no pacificats
Més difícil circular en vehicle motoritzat22%
Obres15%
Massa xivarri / vida al carrer11%
Circulació de bicicletes i patinets9%
Congestió a altres carrers8%
Com l’ha afectat de manera negativa la pacificació d’altres carrers del barri?

4 Resultats per geografia

4.1 Segons tipus de carrer

4.2 Segons barri de residència

5 Resultats per sociodemografia

6 Preferències residencials i pacificacions futures

*Només residents carrers no pacificats
Positiva61%
Negativa30%
Ni positiva ni negativa4%
Positiva en alguns aspectes i negativa en altres3%
No ho sap2%
De quina manera creu que l’afectaria la pacificació del carrer on viu?
Que fos de vianants o plataforma única (tipus eix verd o superilla)47%
Que tingués voreres amples i un sol carril de trànsit28%
Que tingués almenys dos carrils de trànsit23%
No ho sap1%
No contesta1%
Com preferiria que fos el seu carrer?
Que alguns carrers tinguessin més trànsit, mentre que d’altres fossin de prioritat per a vianants.54%
Que tots fossin iguals, amb espai tant per a cotxes com vianants.41%
No ho sap3%
No contesta1%
Com preferiria que fossin els carrers del seu barri en conjunt?

7 Més informació

Per a més informació sobre el projecte i els seus resultats, podeu contactar amb el Dr. Samuel Nel·lo Deakin a samuel.nello@uab.cat.


  1. L’enquesta ha estat realitzada a peu de carrer per l’empresa GESOP, i és representativa de la població del conjunt de l’Eixample a nivell sociodemogràfic, amb quotes específiques per gènere i edat. Així mateix, la mostra també inclou quotes preestableertes segons el tipus de carrer i barri de residència. El marge d’error global estimat és de ± 5% (CI 95%). La mostra final s’ha distribuït de la següent manera: ↩︎