presentació

L’inventari de Rituals

Dirigit per Montserrat Ventura & Virginia Fons

Aquest Inventari de Rituals, adscrit a la Xarxa d’Interès en el Patrimoni Etnològic (XIPE) del Departament d’Antropologia Social i Cultural de la Universitat Autònoma de Barcelona, és una eina digital que documenta rituals arreu del món. Tot i que una gran part fan referència a Catalunya, fruit de la compilació de rituals realitzada al llarg de dues dècades pels estudiants de l’assignatura Antropologia de la Religió, el Simbolisme i el Ritual del Grau en Antropologia Social i Cultural de la UAB, que han descrit la seva pròpia experiència ritual o han utilitzat fonts orals (relats).

També, el present Inventari pretén ser un centre d’estudi que aprofundeixi en l’activitat ritual, proposant sistemes de classificació, categorització i definició ritual, mètodes d’estudi, d’anàlisi i de comparació teòrica transcultural. L’Inventari presenta així una proposta processual de l’activitat ritual (Fons, 2019), un mètode sistemàtic d’estudi del ritual basat en l’antropologia social i cultural, el mètode estructuralista i la dinàmica social (seguint a Victor Turner, The Forest of Symbols, 1967 & The Ritual Process, 1969; i Rodrigo Díaz Cruz, Archipiélagos de Rituales, 1998). El suport teòric de la proposta d’anàlisi de l’activitat ritual és una qüestió metodològica de l’anàlisi de seqüències i accions contingudes en l’estructura ritual. D’aquesta manera s’arriba a copsar els símbols que hi apareixen representats i els canvis processuals que van donant sentit a tota l’experiència ritual.

Per tant, aquesta web dedicada a Inventariar la ritualitat ofereix un munt de possibilitats i ens aproxima en aquest camp de l’estudi dels rituals:

  1. En un primer moment, les categories descriptives (proposades per Duart Jurgen Van Sintemaartensdijk i Noé Gras 2022) ajuden a classificar tota l’activitat ritual i a localitzar-la a través de Google Maps
  2. Cada exemple ritual és descrit de manera detallada, amb totes les accions rituals (Turner, 1967) tal com s’experimenten i es van succeint en el temps ritual, de forma lineal i continua.
  3. Una segon lectura mostra com, en realitat, el ritual està estructurat per tota una sèrie de fases que li donen sentit i, per tant, no és tant lineal com sembla. Amb l’ajuda d’un gràfic s’exemplifica aquesta segona interpretació, il·lustrant perfectament la combinació de seqüències que, en el seu conjunt, il·luminen la seva estructura profunda i tot el seu univers de sentits i significats.
  4. Una anàlisi final de la seqüència ritual més centrada en els propis elements representats ajuda a comprendre com es troben combinats processalment i com el ritual significa algu que a simple vista no es percep.

Equip

Professorat del Departament d’Antropologia Social i Cultural

Montserrat Ventura i Oller

Virginia Fons Renaudon

Col·laborador@ Estudiants en Pràctiques del Grau en Antropologia Social i Cultural

Duart Jurgen van Sintemaartensdijk Troncho

Noé Gras Aura

Paula Rodríguez Llorca

Andrea Sánchez Baca

Rebeca Pérez Caride

Helena Cordeiro Piella

Judit Garcia Parellada