Ritual descrit i analitzat per Neus Jansà Aragonès (2021).

Cornudella de Montsant, Tarragona, Catalunya, Espanya

Un cop l’any

Religiós

Breu descripció

Els Reis formen part de les festes de Nadal cristianes a Cornudella del Montsant. Segons la tradició, els tres reixos d’Orient (Melcior, Gaspar i Baltasar) reparteixen regals a tots els nens i nenes que s’han portat bé de retorn a Betlem com a manifestació de l’alegria d’haver pogut adorar al nen Jesús. Des que va començar la iniciativa de celebrar la nit de Reis, la van començar a organitzar entre les colles dels joves del poble. L’organització ha anat passant a mans de les diferents generacions del poble i actualment la porten la majoria de joves entre 16 i 30 anys. El ritu se celebra en dos dies diferents: el primer és el dia de les cartes i el segon la nit de Reis el 5 de gener.

Categories descriptives

Reis, religió (cristianisme), desfilada, infància, reciprocitat.

Descripció etnogràfica

La preparació del ritu comença quan els joves que estan a l’organització es reuneixen i comencen a repartir les tasques a fer: surten voluntaris per a fer de patge, es contacta amb les persones que cedeixen els seus tractors i se’ls pregunta si poden fer de conductors, es revisa que tot el vestuari i attrezzo estigui en bon estat i en alguns casos es porta a la tintoreria, es compra el maquillatge, es pregunta a gent més gran del poble si poden fer de Reis i també surten voluntaris per a maquillar, organitzar els regals, muntar les rutes i adornar els tractors.

Uns dies abans del dia de les cartes, amb un pregó des de l’ajuntament que sona per tot el poble i via crida municipal, s’anuncia que vindrà el patge reial en representació de ses majestats per recollir les cartes de tots els infants del poble. Cada any es fa la recollida de cartes un dia diferent, tot i que normalment és vora el dia de Sant Esteve.

Dia de les cartes:

Les persones que han de fer de patge i les que estan dins de l’organització queden després de dinar als vestuaris del camp de futbol. Allà es reparteixen els rols, es pinten la cara igual de color negre i es posen la roba. El patge reial porta un vestit molt ample de color negre, dividit en pantalons i una casaca. Normalment aquest dia només són el patge reial i dos acompanyants.

Quan es fa fosc, tots els infants del poble van cap al pla de l’església amb les seves cartes a esperar el patge reial. Cap a les 7 del vespre el patge reial i els dos patges que l’acompanyen pugen per la carretera sobre d’una ranxera, el patge reial està col·locat al mig i dret aguantant amb les dues mans una estrella de color groc que fa llum -estel de Natzaret- i els dos patges asseguts al costat. Quan arriben al pla de l’església el patge reial i els dos patges entren a l’església seguits de tots els infants del poble. Quan tothom ja és assegut, el patge reial fa un petit parlament dient que ve en representació de ses majestats d’Orient, seguidament diu que tots els nens i nenes facin una fila davant seu perquè els hi doni la carta i els hi puguin explicar què volen per Nadal. Quan cada infant marxa, un dels patges li dona algun caramel, i el patge restant fica la carta dins d’un sac que està aguantant.

Nit de Reis:

Després de dinar el dia 5 de gener, totes les persones que fan de patge i les persones que ajuden a maquillar, es troben als vestuaris del camp de futbol. Els actors principals de la nit es preparen amb el maquillatge (de color negre) i la vestimenta. Mentrestant, hi ha diferents persones encarregades d’organitzar els paquets plens de regals que prèviament han anat portant gent del poble. Aquests paquets contenen l’adreça d’on s’han de portar i normalment els noms dels infants de la casa i es distribueixen en tres tractors. Surten les llistes realitzades per l’organització amb la distribució dels patges per cada rei, com també el tractor que li pertoca a cadascun. Les “categories” de patges són: el patge reial, acompanya al rei que li pertoca en tot moment de la nit agafant-li de la capa, el cap d’escala, que és un dels que porta l’escala i el patge que “mana” a la resta i normalment també recull els donatius que es fan a cada casa, l’altra persona que porta l’escala, els patges més “àgils” que pugen els paquets amb l’escala per la finestra i els patges que pugen darrere del rei per les escales de casa. També hi ha un altre grup que el formen l’estrella i dos patges.

Mentrestant, cap a les 6 de la tarda, quan es fa fosc del tot, tota la gent del poble i sobretot els infants, es col·loquen al voltant de la carretera del poble per a esperar ses majestats. Quan els patges i els Reis estan llestos, es tira un petard per avisar que els Reis van pel coll d’Alforja. Al cap de vint minuts, se’n tira un altre per avisar que ses majestats ja estan a l’entrada del poble.

Se surt del camp de futbol del poble en aquest ordre: primer de tot hi va l’Estel de Natzaret acompanyat de dos patges dalt d’una ranxera, darrere hi va un tractor estirant un remolc on hi ha asseguts els tres Reis d’Orient i als dos costats d’aquest tractor la resta de patges amb una bengala a la mà i tres escales, després dels Reis mags hi van els tres tractors carregats de regals.

Al pla de l’església tots els tractors s’aturen i tots els patges es col·loquen al llarg de les escales de l’església a ambdues bandes deixant un espai entre mig perquè hi passin adults i infants, tot i que primer entren els tres Reis amb els seus pertinents patges, qui van traient caramels. Quan tot el poble ja és dins de l’església, a l’altar el mossèn ha deixat col·locades tres cadires on s’asseuen Gaspar, Melcior i Baltasar i el seu respectiu patge darrere de la cadira. Els altres patges entren i es col·loquen fent una mitja lluna darrere dels Reis.

L’acte comença quan un dels patges dona les gràcies al mossèn del poble per cedir l’església i li dona el primer regal de la nit. Els Reis D’Orient llegeixen uns discursos, els quals són prèviament escrits per gent del poble; el rei ros dona consells als nens, el rei blanc parla de les joguines i el rei negre adopta un to irònic. Quan acaben, el mossèn dona la figura del nen Jesús al rei blanc i tots els nens i nenes fan cua per fer-li un petó a la figura i quan marxen els hi donen un caramel.

Quan els Reis i els patges ja han sortit de l’església, comencen la ruta establerta. Les persones que són a casa s’esperen amb les finestres obertes a què vinguin els Reis i els patges pugin amb l’escala. Abans d’entregar els regals els nens han de cantar alguna cançó o dir un poema. Els amfitrions treuen menjar o també diners. El repartiment casa per casa s’allarga fins a la matinada i normalment les tres rutes acaben al mateix carrer per tornar tots junts amb ambient de festa i amb música darrera de la carrossa fins als vestuaris del camp de futbol, on es treuen la roba i es desmaquillen. Les persones s’organitzen en cotxes per deixar-los a casa de cadascú, perquè cap nen els vegi. Com que tots els que han fet de patge o que formen part de l’organització són els joves del poble, normalment van tots junts de festa al poble veí.

Seqüència ritual

Breu anàlisi

El ritual es divideix en tres temps: el de separació en què es fa la preparació del ritu, el liminal en què tenen lloc la primera i segona transformació -dia de Sant Esteve i nit de Reis-, i per últim l’agregació, que és la tornada a la normalitat.

Les transformacions és la fase en què les persones voluntàries passen de ser habitants del poble a patges. El fet de pintar-se la cara i ficar-se la vestimenta de patge converteix a alguns habitants del poble coneguts per tothom, en patges anònims que venen de molt lluny.

A partir de la primera transformació es poden començar a observar tots els components simbòlics de la festivitat. Per començar, tota la fase liminal es desenvolupa quan ja és de nit, ja que segons la tradició el nen Jesús neix de matinada i els Reis d’Orient el visiten guiats per l’estel de Natzaret. També, la nit pot simbolitzar la màgia i el misteri, és el moment en què els éssers màgics es poden fer presents al món humà.

La vestimenta del patge reial simbolitza la nit, ja que és el que tant el dia de les cartes com la nit de Reis s’encarrega de portar l’estel de Natzaret; és l’estel de Natzaret personificat. La resta de patges van vestits tots iguals per tal d’homogeneïtzar i ser més difícils de reconèixer i de saber-ne el gènere, ja que s’entén que els patges no en tenen. Al cap porten un Kaffyeh, que és una peça de roba típica dels països àrabs, d’on provenen els patges. Els tres Reis també porten una vestimenta específica: el rei blanc -que simbolitza la vellesa- va tot de color roig, el rei ros -que simbolitza la mitjana edat- va de color verd, i tots dos porten joies i una corona al cap i, per últim, el rei negre -que simbolitza la joventut- va de color blau i és el que porta més joies i un turbant típic dels països àrabs.

Els discursos que llegeixen davant de tot el poble, deix veure el seu caràcter d’acord amb l’edat que se suposa que tenen. El blanc parla de les noves tecnologies amb un punt d’incomprensió cap a elles, el ros parla del fet que els infants s’han de portar bé -control social- i el negre és el més satíric i crític amb les autoritats polítiques del poble i del país, es podria dir que s’utilitza la seva figura com altaveu del poble.

La posada en escena que es fa quan tothom és dins l’església, també té una càrrega simbòlica important. Els tres Reis estan col·locats just al centre de l’altar de l’església, això simbolitza el poder que tenen. Els patges estan situats just darrere els Reis, simbolitzant que estan al seu servei. Per últim, l’estrella es veu just a sobre dels Reis.

Tot el ritu està basat en reciprocitats que es van observant al llarg de la seqüència liminal. La primera consisteix en l’intercanvi de cartes per caramels, tot i que es podria dir que es donen caramels als nens que s’han portat bé i, per tant, aquesta reciprocitat seria una forma de recompensar als nens que s’han portat bé durant l’any perquè es continuïn portant bé fins a la nit de Reis (podria ser una forma de control social).

La segona reciprocitat és quan tot el poble, els Reis i els patges són a l’església, donen al primer regal de la nit al mossèn del poble per agrair l’acollida dels Reis. Tot i que la reciprocitat hi és present, és clar que aquest primer regal simbolitza que va dirigit al nen Jesús, ja que l’acció de donar-lo té lloc a la casa del senyor. En aquest punt també cal puntualitzar que es fa molt present el fet que Jesús pertany a l’església amb l’adoració de la seva representació mitjançant una figura.

I la tercera té lloc a les cases del poble, quan han arribat els Reis amb els regals dels infants i per poder deixar els regals els nens i nenes han de cantar una cançó davant dels Reis i patges. Després d’això, també es dona menjar i beguda als patges i als Reis, com a forma d’agraïment.

Per últim, quan es torna a la normalitat, després de la segona transformació, els joves que han fet de patges són vistos a ulls de la resta del poble com a adults. El fet de fer de voluntaris en aquesta festivitat té la funció de ritu de pas en què els joves passen de ser considerats infants a adults. Això es materialitza amb el fet que a tots els patges se’ls tracta com a adults.

Bibliografia

Solà, M. (2010). La Nit de Reis. Cornudella de Montsant (Priorat). Extret de: https://www.carrutxa.cat/patrimonifestiu/documents/Reis_Cornudella_WEB.pdf

Entrevistes orals a: Maria Teresa Vellvé (1930) i a Marta Aragonès (1992).

La descripció del ritu sobre la meva experiència com a infant i patge.