El curs“Disseny i adaptació de qüestionaris: estudi de l’estructura interna i de la fiabilitat amb R” es realitzarà els dies 10, 11, 12 i 13 de març de 2025 des de les 9:30 fins a les 13:30.
Formulari de Pre-inscripció al curs
Presentació
La utilització de qüestionaris és molt freqüent tant dins de l’àmbit de la recerca en ciències socials com en ciències de la salut. El qüestionari és una tècnica de recollida de dades poc costosa, que permet arribar a un ampli nombre de participants i facilita l’anàlisi, tot i que també presenta les seves limitacions que, si no es tenen en compte, poden restar valor a la investigació. Mitjançant qüestionaris s’obté informació sobre percepcions, sentiments, actituds o conductes que transmet la persona enquestada. En tots els casos és imprescindible que les preguntes que s’inclouen en un qüestionari siguin apropiades per allò que es vol esbrinar i també que siguin comprensibles i acceptables per les persones a qui es dirigiran. L’anàlisi de resultats pregunta per pregunta és senzilla, però es complica en cas que les respostes a diferents preguntes es vulguin combinar per obtenir una sola puntuació. Cal aportar una justificació per la forma de combinació que s’ha escollit i també aportar proves de la qualitat de la puntuació que en resulta. Anomenem model de mesura a la forma de combinació i és important assegurar que les puntuacions que se’n deriven són mesures vàlides i fiables. En aquest curs es veuran algunes tècniques d’anàlisi per determinar la validesa i la fiabilitat d’aquest tipus de puntuacions. Concretament, aquelles tècniques que es poden aplicar amb les dades recollides en una sola administració del qüestionari.
A partir de la resolució de casos model es pretén que, en el curs, s’adquireixi pràctica en l’ús i la interpretació de resultats de les tècniques d’anàlisi de l’estructura interna i de la fiabilitat de qüestionaris amb múltiples ítems i amb escales de resposta quantitatives i/o ordinals. S’espera que les persones participants resolguin de manera guiada els exercicis model que es proposaran durant la classe tot utilitzant el seu propi ordinador on hauran instal·lat el programari R i la interfície RStudio. Durant la darrera sessió es tindrà la oportunitat de treballar amb dades pròpies.
Per a realitzar aquest curs cal que les persones participants facin servir el seu ordinador portàtil.
Professorat
Carme Viladrich
Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
Ariadna Angulo-Brunet
Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació, Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Programa del curs
Sessió 1
Introducció:
- Presentació d’un cas pràctic.
- Model conceptual i models de mesura.
- Paquets d’R útils per fer anàlisis psicomètriques.
- Organització de la base de dades.
Anàlisi de dades quantitatives:
- Exploració de les dades i presa de decisions sobre els models de mesura i els estimadors a utilitzar.
- Determinació del model de mesura que millor s’ajusta a les dades i argumentació sobre la validesa de les puntuacions que se’n deriven.
Sessió 2
Anàlisi de respostes a ítems ordinals:
- Models de mesura per variables ordinals.
- Exploració de la base de dades.
- Determinació del model de mesura i argumentació sobre la validesa de les puntuacions que se’n deriven.
Sessió 3
- Els coeficients de fiabilitat de consistència interna.
- Quins s’han d’utilitzar i com calcular-los amb R.
Sessió 4
- Treball amb les dades pròpies de cadascú.
Bibliografia
- Bentler, P. M. (2009). Alpha, dimension-free, and model-based internal consistency reliability.
Psychometrika, 74(1), 137–143.
https://doi.org/10.1007/s11336-008-9100-1 - Cho, E., and Kim, S. (2015). Cronbach’s coefficient alpha: Well known but poorly understood.
Organizational Research Methods, 18(2), 207–230.
https://doi.org/10.1177/1094428114555994 - Doval, E., Viladrich, C., and Angulo-Brunet, A. (2023). Coefficient Alpha: The Resistance of a Classic
Psicothema, 2023-01, Vol.35 (1), p.5
https://doi.org/10.7334/psicothema2022.321
https://ddd.uab.cat/record/273261 (versions en anglès i en castellà) - Green, S. B., and Yang, Y. (2015). Evaluation of dimensionality in the assessment of internal consistency reliability: coefficient alpha and omega coefficients.
Educational Measurement: Issues and Practice, 34(4), 14–20.
https://doi.org/10.1111/emip.12100 - Revelle, W. (2024). Using R and the psych package to find ω.
https://personality-project.org/r/
https://cran.r-project.org/web/packages/psychTools/vignettes/omega.pdf - Viladrich, C., Angulo-Brunet, A., and Doval, E. (2017). Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna
Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(3), 755–782
https://doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401
Idioma
El curs “Disseny i adaptació de qüestionaris: estudi de l’estructura interna i de la fiabilitat amb R” s’impartirà en castellà.
Públic objectiu
El curs “Disseny i adaptació de qüestionaris: estudi de l’estructura interna i de la fiabilitat amb R” està dirigit a investigadores i investigadors en formació o sènior que participen en la construcció o en l’adaptació de qüestionaris per tal de mesurar variables tant de processos psicològics com de resultats percebuts en els àmbits de les ciències socials i/o de la salut.
Requisits
Per tal de realitzar aquest curs cal tenir coneixements d’estadística descriptiva i de regressió lineal a nivell bàsic, nocions d’anàlisi factorial, i haver utilitzat algun paquet estadístic per analitzar dades de qüestionaris per tal d’obtenir la puntuació total i la seva fiabilitat.
Per a realitzar aquest curs cal que les persones participants facin servir el seu ordinador portàtil.
Detalls d’organització
El curs “Disseny i adaptació de qüestionaris: estudi de l’estructura interna i de la fiabilitat amb R” es realitzarà els dies 10, 11, 12 i 13 de març de 2025 des de les 9:30 fins a les 13:30.
La duració del curs és de 16 hores.
El nombre mínim de persones participants al curs és 10 i el màxim és 20.
Formulari de Pre-inscripció al curs
Un cop rebut el vostre formulari, us confirmarem mitjançant un correu electrònic si teniu plaça assignada o bé que esteu en llista d’espera.
Curs organitzat pel departament de Matemàtiques de la UAB amb la col·laboració del Servei d’Estadística Aplicada.
Quotes d’inscripció (2025):
UAB
Tarifa UAB:
- Persones pertanyents a la comunitat universitària de la UAB (PAS, PDI, estudiants)
- Estudiants de les altres universitats (necessari còpia de la matrícula acadèmica).
Externa
Tarifa Externa:
- Persones no pertanyents a la comunidad UAB.
- Persones que volen factura adreçada a una empresa/institució.
La tarifa s’estableix en base la persona/institució/empresa que realitza el pagament
Descomptes
- Descomptes especials per a persones en situació d’atur. Presentant còpia del document d’alta o de renovació de la sol·licitud d’ocupació.
- Descomptes especials per a grups de persones procedent de la mateixa empresa/institució. Enviar e-mail a gr.asm.ktt@uab.cat
- Descomptes no acumulables.
Detalls de pagament:
Un cop rebuda la sol·licitud de la preinscripció, rebreu un correu electrònic informant-vos dels detalls per a realitzar el pagament de la inscripció, o bé, que esteu en llista d’espera.
Una vegada s’hagi efectuat el pagament del curs, i si no hi ha cap motiu de força major, no es retornaran els diners de la inscripció.