En Guillem de Fronteres Invisibles ens presenta els recursos del col·lectiu (Joc de taula, Conte, Escape Room, etc.) com a punt d’inici per a discutir sobre les dificultats de la migració (batudes, CIEs, dificultats d’aconseguir els papers) i el racisme. Les activitats estan facilitades per persones migrants i racialitzades, fet que contribueix a mostrar migrants en posició i exemples d’èxit.

Des del col·lectiu constaten com el racisme és cada vegada més explícit a les aules, amb comentaris com « el joc no és realista perquè no reflecteix els ajuts que reben », o « si tothom fos com tu no tindria problema que vinguéssiu», i reproducció de comentaris buits de xarxes socials.

Alguns debats i recomanacions que sorgeixen: Com hem de reaccionar davant de comentaris (micro)racistes entre l’alumnat, sobretot quan l’alumnat mateix el considera una broma? Com marcar límit als comentaris racistes sense tallar excessivament a la persona que fa el comentari, per a poder seguir parlant-ne?

Per fer front a això, discutim la importància de:

• No jutjar l’alumne que fa el comentari racista, escoltar-lo, i alhora visibilitzar l’impacte que té el comentari racista sobre l’altra persona.
  • Relacionar les experiències personals (testimonis de persones que han migrat) amb el racisme i la violència institucionals, per a no quedar-nos en l’anècdota, sinó comprendre que existeix un sistema que manté les polítiques migratories, que dificulta obtenir papers i l’accés a feines, habitatge, etc.
  • Formar al professorat en perspectiva anti-racista. Importància de poder detectar els comentaris de micro-racisme que puguem fer com a docents, i també com diversificar la perspectiva del temari que tenim (i.e. esclavatge, diversificar l’origen dels contes que expliquem, etc.).

I hem acabat per alguns recursos recomanats:

Plataforma per una educació anti-racista: https://educacioantiracista.wordpress.com/

Materials didàctics amb molts recursos anti-racistes (només disponibles en anglès): https://www.zinnedproject.org/materials/?_theme=racism-racial-identity

Gràcies, Guillem de Fronteres invisibles i Cèlia d’Amix Crítix per l’activitat formativa!