D’un anàlisi detallat considerem que la LOSU incrementarà la precarietat del PDI donat que:

• L’escàs finançament i la taxa de reposició complicarà l’estabilització i la renovació de les plantilles
  • No hi ha seguretat jurídica i tampoc certesa ni per a universitats ni per a professors i investigadors
  • Es proposa un règim transitori que genera molts dubtes i no garanteix els processos d’estabilització i de promoció

Per tot això, és necessari començar a plantejar ja les taules de negociació sobre aplicació i desenvolupament de la LOSU amb universitats i comunitats autònomes.

Des del CSIF proposem:

• Acordar una regulació provisional de les figures de professorat laboral per aplicar durant aquest període transitori.
  • Establir criteris de pròrroga i renovació dels contractes de Professorat Associat en vigor en el marc del règim transitori definit a la LOSU.
  • Modificar els convenis col·lectius per adaptar-los a la LOSU.
  • Determinar totes les comissions i els barems dels nous concursos (places permanents, d’ajudant doctor, de professor substitut, de promoció interna).
  • Negociar i regular la normativa del Professor Substitut.
  • Actualitzar o crear a les universitats les Relacions de Llocs de Treball (RLT) del PDI.
  • Demanar la creació de les agències autonòmiques d’avaluació als territoris on no existeixen.

I també definir criteris per a:

• Estabilitzar els contractats doctors (CD) interins.
  • Renovar places de professors associats i estabilitzar-les en contracte en indefinit.
  • Treure concursos de TU per a CD i CD interins acreditats.
  • Passar els ajudants amb grau de doctor a ajudants doctors.
  • Estabilitzar els associats doctors de més de 120 hores com a ajudant doctor.
  • Respectar la figura d’ajudant fins a la lectura de la tesi i convocar aquestes places com a ajudant doctor.
  • Convocar concursos de contractat doctor amb el nou nom de Professor Permanent Laboral.
  • Determinar els mèrits preferents en l’accés a ajudant doctor.

També hem de vetllar per que les universitats, les CCAA i l’ANECA facin tot el treball que han de fer:

• Universitats: Nous estatuts i constitució del Claustre i Consell de Govern (2 anys) i adaptació del règim de dedicació del PDI permanent (inici curs 2024-2025) i modificar els plans d’ordenació docent.
  • CCAA: crear les noves figures docents i definir els processos d’acreditació (1 any) i negociar els convenis col·lectius.
  • ANECA: signar els convenis amb les agències autonòmiques d’avaluació (1 any), adaptar l’acreditació a TU i PPL (1 any).