El 6/8 es va publicar al BOE el RD pel qual es regula l’acreditació estatal per a l’accés als cossos docents universitaris (TU i CU) i el règim dels concursos d’accés a places d’aquests cossos.

Aspectes rellevants:

Període de transició entre el sistema antic i el nou: Les sol·licituds d’acreditació presentades abans de l’entrada en vigor d’aquest RD i les que es presentin fins a l’1 d’abril de 2024 es resoldran d’acord amb les normes i els procediments regulats al RD 1312/2007, de 5 d’octubre (disposició transitòria 1a.1).

Aplicació: El procediment i la concreció dels criteris publicats mitjançant resolució d’ANECA per a l’obtenció de l’acreditació estatal dels cossos docents universitaris establerts en aquest RD seran aplicables a partir de l’1 d’abril del 2024 (disposició transitòria 1a.2).

Expedients iniciats i no finalitzats: Les persones sol·licitants amb expedients iniciats i no finalitzats abans de l’entrada en vigor d’aquest RD podran desistir del procediment i sol·licitar a partir de l’1 d’abril del 2024 l’avaluació d’acord amb les previsions noves.

Per la seva banda, ANECA ha informat que:

• Les comissions d’acreditació i les comissions de revisió previstes pel RD de 18 de juliol de 2023 han d’estar constituïdes l’1 de gener de 2024 (disposició addicional 1a.1).
  • El programa ACADÈMIA vigent (conforme amb el RD 1312/2007) estarà funcionant com fins ara fins a l’1 d’abril del 2024. La composició de les comissions s’adaptarà al nou RD l’1 de gener del 2024; des d’aquesta data, les noves comissions resoldran les sol·licituds presentades fins a l’1 d’abril del 2024 d’acord amb el RD 1312/2007.

Precisions sobre el requisit de l‟estada de mobilitat: A la LOSU (disposició transitòria 5a) diu en el punt 3 de l’ “Adaptació de determinades figures vigents de personal docent i investigador laboral”: Els qui a l’entrada en vigor d’aquesta llei orgànica disposin d’una acreditació per a Professor/a Titular d’Universitat o hagin iniciat el tràmit per obtenir-los o estiguin contractats com a Professor/a Ajudant Doctor/a, Professors/es Col·laboradors/es amb caràcter indefinit o Professor/a Contractat/ada Doctor/a, no hauran d’acreditar el requisit d’estades de mobilitat a universitats i/o centres de recerca a què es refereixen els articles 69 i 85. Aquesta mateixa disposició serà aplicable als professors/es Contractats/des Doctors/es interins/es, així com altres contractats temporals amb acreditació per a aquestes figures.”

Nosaltres creiem que això hauria d’aparèixer explícitament al RD d’acreditació ja que en aquest vénen recollides les condicions que s’han de verificar per poder sol·licitar l’acreditació a TU i CU. Davant del dubte que això ens ha suscitat, CSIF s’ha posat en contacte amb el Secretari General d’Universitats i ens ha confirmat que aquest punt 3 de la transitòria cinquena de la LOSU serà aplicable encara que no aparegui explícitament al Reial decret. Per tant, atenent aquest punt, tot professor que a data de l’entrada en vigor de la LOSU estigués contractat com a PAD, CD, Col·laborador o aquells que tinguin altres contractes temporals, però estiguin acreditats a alguna d’aquestes figures, no els serà requerit l’estada de mobilitat. També, com s’indica al començament d’aquest punt 3, els qui tinguin l’acreditació a TU o hagin iniciat el tràmit per obtenir l’acreditació, estaran exempts del requisit de l’estada de mobilitat.