• L’avançament electoral provoca el primer gran incompliment de la nova llei universitària i el Govern no presentarà al Congrés abans del 12/10 el projecte de Llei de l’Estatut del Personal Docent i Investigador .
  • CSIF denuncia que els temes pressupostaris i la taxa de reposició dificulten l’estabilització i la renovació necessària del PDI.
  • Davant d’una tendència demogràfica decreixent, els nous alumnes per a moltes universitats públiques es transforma en un repte complex.

De manera esglaonada, s’ha iniciat el curs acadèmic sense haver-se concretat el finançament addicional perquè les universitats puguin desenvolupar la Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU). Continua sense definir-se com s’assolirà el compromís de l’1% del PIB i sense contemplar-se la distribució de responsabilitats i el calendari d’aportacions de les diferents administracions. La LOSU no va incloure Memòria Econòmica i l’objectiu poc ambiciós de l’1% del PIB al 2030 (des del 0’76% actual) no només ha quedat com una mera declaració d’intencions, sinó que està referit al conjunt de l’Estat quan el finançament de l’educació superior depèn a més d’un 80% de les comunitats autònomes (12% restant de les taxes universitàries i 8% de l’Estat).

CSIF alerta que la reducció del finançament en els darrers anys ha provocat la consegüent descapitalització i precarització del seu capital humà i que la incertesa en el finançament futur està paralitzant projectes d’infraestructures i contractacions de personal. Algunes universitats comencen a posar en dubte l’aplicació dels programes d’estabilització i promoció previstos a la llei orgànica del sistema universitari (LOSU) que, segons les disposicions transitòries, s’han d’articular abans del 31 de desembre del 2024.

D’altra banda, resulta evident que el Govern no presentarà al Congrés dels Diputats abans del 12 d’octubre, un termini de sis mesos que marca la LOSU, un projecte de Llei de l’Estatut del Personal Docent i Investigador. L’Estatut del PDI sempre endarrerit i mai aprovat que afectarà més de 110.00 professors i investigadors universitaris i que s’ha de configurar com un marc normatiu fonamental per regular temes com el règim del PDI, les seves funcions i dedicació, el seu model salarial, els seus processos de selecció, etc.

Finalment, la captació d’alumnes entre una població cada cop més envellida es presenta com un repte important per a nombroses universitats públiques. La competència de les universitats privades (passant de representar el 6% del sector el 1998 al 20% el 2020) i una tendència demogràfica decreixent del grup poblacional de 18 a 25 anys (reduït un 25% en els darrers 15 anys) han reduït el nombre dels matriculats de grau en els darrers anys.