La convocatòria de sexennis, que sortirà entre desembre i gener, incorporarà canvis substancials, tant de filosofia com de procediment i presentació dels criteris i indicis de qualitat. Els nous principis i els criteris d’avaluació dels sexennis de recerca es publicaran al BOE a finals del 2023.

Les modificacions que s’aprovin haurien de tendir a acceptar una diversitat d’aportacions més gran, a avançar cap a noves formes d’avaluació que se centrin en la rellevància i l’impacte de cada aportació i no en el mitjà de difusió, a promoure l’accés obert i l’ús de repositoris institucionals i temàtics, o a valorar positivament les investigacions multidisciplinàries i interdisciplinàries.

CSIF insisteix que s’ha de posar fi a l’arbitrarietat i intentar aconseguir una avaluació de la investigació més justa i amb més transparència, coherència i homogeneïtat. En qualsevol cas, els nous criteris per a sexennis han de garantir que el treball realitzat pels investigadors sobre la base dels criteris actuals no es pot veure perjudicat per l’aprovació dels nous (evitar un caràcter retroactiu).

Sobre la posada en marxa del nou RD d’acreditacions

Els criteris del nou RD d’acreditació han d’estar publicats l’1 de gener de 2024. Pel que fa al procediment:

• Ha de recollir canvis importants a les convocatòries.
  • Ja no caldrà la certificació documental de la totalitat de mèrits adduïts.
  • Ha d’incloure una pluralitat més gran de mètodes, criteris i contribucions avaluades
  • Ll’ANECA haurà de certificar l’ús del CVN (currículum normalitzat).
  • Cal basar-se en l’avaluació d’un currículum breu amb les contribucions més rellevants de la carrera docent i investigadora del candidat.
  • El certificat d’acreditació passarà a tenir caràcter universal.

Pel que fa als criteris:

• Caldrà que s’avaluen mèrits de recerca, docència, intercanvi de coneixement, transferència i lideratge.
  • I que s’equilibren les activitats de docència i de recerca-

NB: la Secretaria General d’Universitats indica que sobre el ‘caràcter universal’ de l’acreditació (RD 1312/2007 i RD 678/2023) i d’acord amb la Nota informativa de la Secretaria General d’Universitats de 18 d’octubre de 2023, en absència d’una disposició transitòria que hagués regulat els efectes de les acreditacions obtingudes de conformitat amb les normatives anteriors, el criteri d’aquesta Secretaria General d’Universitats és que: d’acord amb el que estableix l’article 2 del RD 678/2023, de 18 de juliol, qualsevol persona que hagi obtingut l’acreditació estatal pot accedir als cossos docents universitaris i concórrer als concursos d’accés, independentment que hagi obtingut aquesta acreditació estatal mitjançant els procediments establerts al Reial Decret 1312/2007, de 5 d’octubre.