La LOSU afirma al seu Preàmbul que “garanteix l’equiparació de drets i deures acadèmics del professorat funcionari i laboral permanent”. Tot i això, després de més de 9 mesos des de la seva entrada en vigor, l’escenari de precarietat i inestabilitat del PDI laboral resulta alarmant i escandalós.

Des de CSIF reivindiquem al Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i les CC. AA. les següents 7 prioritats per començar a equiparar els drets del PDI laboral amb els del PDI funcionari:

1. Recursos per a l’estabilització i promoció del PDI laboral permanent i temporal. Imprescindibles per aconseguir que el professorat amb contracte laboral temporal no superi el 8% de la plantilla de PDI de les universitats.
  2. Normativa nacional que permeti l’accés, reconeixement i cobrament de Quinquennis i Sexennis per a tot el PDI laboral permanent i temporal.
  3. Aturar la precarietat dels Professors Associats amb una pujada retributiva digna, la possibilitat d’impartir docència fins a 180 hores anuals i la promoció a les categories superiors a què estigui acreditat.
  4. Solucions generals al tema de la compatibilitat i la gestió de les borses de Professors Substituts. Des de CSIF ja hem alertat que la figura del Professor Substitut –sense finançament i sense una normativa adequada– genera dubtes i problemes i té el potencial risc de convertir-se en una nova borsa de precarietat.
  5. Accés i cobrament dels Complements Autonòmics per part del PDI laboral permanent i temporal.
  6. Els acreditats a Contractat Doctor (CD) han d’obtenir l’acreditació a Titular d’Universitat (TU) sense necessitat de sol·licitar-la.
  7. Normativa nacional que reconegui al Personal Investigador laboral el seu dret a cobrar els triennis en les mateixes condicions que la resta del PDI laboral, sense importar la figura de contractació.

A més de la nostra reiterada exigència de negociar i aprovar l’Estatut del PDI, aquestes reivindicacions són assenyades i raonables, i busquen acabar amb la discriminació i la desigualtat que impera entre el Personal Docent i Investigador amb contracte laboral a moltes universitats públiques.
El Govern i les CC. AA. han d’aprovar normatives generals que aconsegueixin l’equiparació de drets que estableix la LOSU, evitin actuacions arbitràries i reconeguin el que estableixen Directives Europees i les sentències dels Tribunals de Justícia.