Demà (amb més de 7 mesos de retard del que indica la LOSU per presentar-lo al Congrés dels Diputats), comencem a negociar amb el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats l’Estatut del PDI. Des de CSIF mantindrem una actitud propositiva i dialogant, però sense renunciar a les demandes del professorat universitari al voltant de la carrera acadèmica, les retribucions dignes o com posar límit a la precarietat i inestabilitat de gran part del PDI.

A continuació exposem algunes de les propostes anunciades al III Congrés del Sector Nacional d’Educació de CSIF (celebrat el 7/8 de maig):

1. Finançament suficient per implementar la LOSU: A hores d’ara, ni el Govern ni les CC.AA. asseguren els recursos suficients per aplicar la LOSU. Una part important de la despesa afectaria l’increment, la renovació i la promoció de les plantilles de PDI y sense aquest finançament no arribarem a l’1% del PIB que marca la LOSU per al 2030 (s’estima que això comporta uns 3.180M d’euros).
  2. Instem al Govern i les CC.AA. a arribar a un acord per a la contractació dels nous Professors Ajudants Doctor: no hi pot haver més dilacions i que les universitats públiques han de poder procedir a la contractació dels nous 4.200 professors ajudants doctor abans que s’iniciï el curs 2024-25. CSIF defensa que les noves places de PAD del “Programa per a la Incorporació de Talent Docent i Investigador a les Universitats Públiques” s’utilitzin per estabilitzar a la figura d’Ajudant Doctor els Associats doctors de més de 120 hores (32.000 a les universitats publiques).
  3. Demanen que el desplegament de la LOSU no cronifiqui la precarietat i la temporalitat del PDI: CSIF lamenta que el Govern hagi deixat enrere la mesura estrella de la LOSU per lluitar contra la precarietat del PDI universitari ja que permetrà a les universitats endarrerir 3,5 anys la promoció i l’estabilització a través de contractes indefinits dels professors associats. L’escàs finançament i la taxa de reposició compliquen l’estabilització (difícil assolir una taxa d’interinitat del 8% partint de l’actual 49% de temporalitat a les universitats públiques) i la renovació necessària de les plantilles (el 52% té més de 55 anys i el 20% es jubilarà en els propers anys).
  4. Demanem al Govern rectificar la regulació de la cotització retroactiva dels becaris de recerca: eliminant la limitació temporal, evitant que suposi una càrrega econòmica inassumible i a més que el temps cotitzat computi a efectes de reconeixement de triennis. Des de CSIF vam alertar l’injust límit de 5 anys i el cost excessiu que suposa per a les persones beneficiaries que s’adhereixen a aquesta regulació (el mateix Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions va reconèixer que “com a màxim, s’acollirien a aquest conveni un 1% dels possibles beneficiaris”).