CSIF denuncia les dificultats financeres de les universitats per desenvolupar la LOSU i exigeix ​​posar límit a la temporalitat de les plantilles docents que supera el 49%.
El curs s’inicia sense la incorporació dels nous 3.400 professors ajudants doctors del programa INTEGRA acordat pel Govern i les comunitats autònomes i les universitats públiques perden 2.316 professors permanents en una dècada, segons l’Observatori IUNE

Tot i el compromís d’arribar a l’1% del PIB recollit a la LOSU, la realitat és que el finançament universitari està a nivells del 2009 i que la despesa universitària avui se situa al voltant del 0’7%, lluny de la mitjana de la OCDE i de la Unió Europea. Davant d’aquest escenari, CSIF demana la creació immediata de la comissió LOSU de l’1% per al 2030. D’altra banda, la majoria de les universitats no tenen un model de finançament pluriennal, cosa que impedeix dissenyar plans per desplegar la LOSU en altres aspectes com assolir el 5% del pressupost a programes propis de recerca, adaptar els contractes de molts professors o la necessària contractació addicional de PDI i PTGAS.

Per a CSIF, la precarietat de les plantilles docents torna a ser el problema fonamental de Sistema Universitari Espanyol amb una temporalitat mitjana del 49% (a la resta d’AA.PP. està al 29%) i amb casos d’universitats que superen el 75%. A més, el nombre de professors permanents a les universitats públiques espanyoles ha baixat un 0,6% anual, amb una pèrdua de 2.316 docents en una dècada, segons l’Observatori IUNE.

D’altra banda, amb la modificació de les transitòries de la LOSU, el govern ha permès a les universitats endarrerir 3,5 anys l’estabilització dels professors associats i pel CSIF suposa tirar per terra la mesura estrella del ministeri d’Universitats per lluitar contra la precarietat estabilitzant amb un contracte indefinit els professors associats. A més, algunes universitats corren el risc que la nova figura de Professor Substitut (mal utilitzada i amb problemes de compatibilitat i exclosa de la possibilitat d’investigar) s’acabi convertint en una nova borsa de precarietat.

Els retard a posar en marxa el programa INTEGRA entre el Govern i les CC.AA. ha provocat que s’iniciï el curs sense la incorporació dels nous 3.400 Professors Ajudants Doctors, cosa que dificulta assegurar la docència del curs 2024-25 i endarrerirà la renovació de les plantilles i l’estabilització dels Professors/es Associats doctors de més de 120 hores que sumen més de 32.000 a les diferents universitats públiques.

La ministra Diana Morant diu que Ministeri, CCAA i universitats començaran a signar “en dies” el programa per incorporar 3.400 professors ajudants doctor. Recordem que el programa també implica la creació de 2.200 places més per les comunitats autònomes. El Govern posarà les 3.400 places a disposició de les universitats “en aquest curs”, si bé les comunitats autònomes tenen dos cursos més per organitzar els seus pressupostos interns, per la qual cosa compten amb tres anys de termini.