De moment, i tenint en compte la LOSU, no només NO millora l’escenari pels professors associats, sinó que es pot crear una nova font de precarietat amb el nou col·lectiu de professorat substitut.

Amb la LOSU, el Ministeri d’Universitats publicitava que pretenia acabar amb la precarietat del PDI, especialment amb l’abús de certes figures contractuals com el professorat associat.

Res més lluny de la realitat ja que, després de 6 mesos de la seva entrada en vigor, els professores associats presenten una situació similar marcada per la inestabilitat, el no-reconeixement del seu treball i la impossibilitat d’accés a la carrera acadèmica. La majoria de les universitats han optat per fer una renovació temporal i retardar al curs vinent el procés de fer un contracte LOSU indefinit. Moltes universitats també han ajornat la posada en marxa dels processos d’estabilització de professor associat doctor a professor ajudant doctor.

La LOSU introdueix la figura del professor/a substitut/a que, d’acord a una interpretació restrictiva (a la qual dóna peu la redacció de la LOSU) realitzades per algunes universitats, podria afectar i precaritzar aquest col·lectiu on professors/es amb doctorat i experiència docent/investigadora seran contractats com professor/a substitut/a amb un sou al voltant de 800€/mes.

Aquesta política (que ja ha provocat vaga dels afectats el 11/10) no només afectarà la qualitat de la docència sinó que té importants repercussions en la carrera acadèmica del professorat universitari. Des de CSIF demanem que es compleixin els terminis establerts a les convocatòries per poder accedir a places d’ajudant doctor i desenvolupar les seves carreres professionals de manera justa i digna.

També la creació de les noves borses de professorat substitut a les universitats públiques catalanes no ha estat exempte de problemes. A la UAB s’han tramitat amb celeritat, no obstant a l’inici del curs encara faltaven un nombre important de professors/es. A la nostra universitat, s’han fet al voltant de 400 contractes de professorat substitut però amb un nombre elevat de crèdits i un nombre important d’aquestes places vinculades a 4-5 o fins a 6 assignatures.

Des de CSIF alertem que la figura del Professorat Substitut –sense finançament i sense una normativa i gestió adequada– genera dubtes i problemes i té el potencial risc de convertir-se en una nova borsa de precarietat.