La coreografia titulada “Hommage à un ami défunt” (homenatge a un amic difunt) va ser una creació de F.Malkovsky per retre homenatge a l’escultor Auguste Rodin (1840-1917). La música de la dansa és el Preludi no.20 de Chopin.
La dansa molt emotiva i de gestos precisos, i alhora senzills, té un passatge en el qual la persona que dansa entrellaça les mans. Aquest moment de la dansa m’ha fet pensar en l’escultura de Rodin titulada “La catedral” (1908). Tallades en pedra, dues mans dretes, de dues figures diferents, busquen trobar-se, creant un espai, una verticalitat, una oració.
Per què no pensar que Malkovsky va voler honorar l’artista incorporant a la dansa aquest gest de les mans de la seva escultura?
En paraules de Rilke (1875-1926):
“Hay manos en la obra de Rodin, manos independientes y pequeñas que viven sin pertenecer a cuerpo alguno. Manos que se yerguen irritadas y malignas, manos que parecen ladrar con sus cinco dedos erizados como las cinco fauces del cancerbero infernal. Hay manos que caminan, que duermen, y manos que despiertan […]