Les metadades són elements HTML amb informació de la pàgina web. Els fan servir els cercadors per analitzar la pàgina web, per determinar quin tipus de contingut ofereix i quina és la temàtica.
Tenir unes metadades adequades i pertinents és clau per aconseguir un bon posicionament als cercadors. Treballant les metadades, millorarà el SEO (posicionament orgànic als cercadors) i pels motors de cerca serà molt més fàcil classificar la pàgina web.
Les principals metadades, i que com a editors web podem controlar, són:
- Title: és la primera línia que es mostra a les pàgines de resultats dels cercadors. Si hi ha títols duplicats, les pàgines acaben competint entre elles i fa que el posicionament empitjori. Idealment, totes les pàgines haurien de tenir un títol únic i que sigui atractiu per a l’usuari. S’aconsella incloure la paraula clau principal i han de tenir entre 40 i 75 caràcters.
- Description: petita descripció amb la informació de la pàgina. És l’element més important de cara al posicionament i que els cercadors fan servir per mostrar als resultats de cerca. S’aconsella que siguin úniques, atractives per a l’usuari i d’entre 110 i 160 caràcters.
Important: Les metadescription han d’estar redactades en l’idioma corresponent. D’aquesta manera quan l’usuari faci una cerca a Google en català i tingui configurat el navegador en català, veurà el resultat de cerca en català i no en castellà, per exemple.
Alguns exemples dels resultats de cerca a Google:
Passos per crear les metadescription
Pàgines VA o WAI (creades a partir de 2020)
Són aquelles webs on a les templates de pàgina hi ha o bé l’acrònim VA o bé WAI. El procediment és més senzill:
- Anar a la pàgina on vulgueu crear la metadescription, editar-la i redactar el text directament en el camp “meta tag description” seguint les recomanacions esmentades anteriorment
- Comprovar-ho abans de publicar: s’ha de mirar el codi font de la pàgina/HTML (des de webedit) i buscar l’etiqueta <meta name=”description”. Si tot és correcte, s’han de publicar els canvis (asset multillenguatge i pàgina)
- Un cop publicat, comprovar-ho des de producció
Pàgines web creades abans de 2020
Els passos a seguir són:
- S’ha de crear per a cada pàgina un asset de tipus “Localització – multillenguatge“
- Posar la descripció en el camp Text de cada idioma seguint les recomanacions esmentades anteriorment
- Un cop creat l’asset multillenguatge, s’ha d’associar a la pàgina corresponent en el camp “Meta tag description”
- Comprovar-ho abans de publicar: s’ha de mirar el codi font de la pàgina/HTML (des de webedit) i buscar l’etiqueta <meta name=”description”. Si tot és correcte, s’han de publicar els canvis (asset multillenguatge i pàgina)
- Un cop publicat, comprovar-ho des de producció.