Estudi: la seguretat integral als centres d’ensenyament obligatori a Espanya

Imagotipo CRIEDO
Entitat finançadora: Fundación Mapfre
Data d'inici: 01/12/2010
Data de finalització: 01/10/2011
Finançament global: 40.000

Aquest estudi té per objecte analitzar el nivell de seguretat integral que presenten els centres densenyament obligatori dEspanya. L’estudi es fa a través del conveni que la Fundació per als Estudis de Prevenció i Seguretat Integral (FEPSI) de la Universitat Autònoma de Barcelona ha subscrit amb la Fundació Mapfre.

Per a la realització de la investigació s’utilitzarà una adaptació del Qüestionari d’Autoavaluació EDURISC, qüestionari de caràcter autoavaluatiu que permet analitzar el nivell de seguretat integral dels centres educatius, i que ha estat desenvolupat a través de l’ajut concedit a la Convocatòria d’ Ajuts econòmics per a la realització de projectes de recerca, estudi i anàlisi sobre seguretat a Catalunya (ISPC 2009).

L’ús d’un instrument autoavaluatiu ve justificat pel fet que els estudis de seguretat en centres educatius troben la dificultat principal en l’accés als centres per dues raons fonamentals: a) Algunes administracions educatives tenen unitats que es dediquen a temes de seguretat higiene en centres educatius, considerant com a propi i exclusiu lespai dintervenció; i b) Els resultats dels estudis preocupen els responsables educatius per la possible repercussió mediàtica i social que tenen i perquè solen venir acompanyats de reivindicacions de millora, que normalment comporten inversions no previstes.

En aquest sentit, una via d‟accés als centres que respecta la seva dinàmica de treball i s‟orienta a la millora, és la promoció i desenvolupament de models d‟autoavaluació institucional, que permeten contextualitzar els mecanismes de diagnòstic, amb la presentació de propostes de millora que els centres agraeixen i que es poden considerar un estímul i retorn lligat a la seva participació. A més, la presentació on-line redueix els costos d’execució i permet augmentar el procés de tractament i anàlisi de dades.

Per a la realització de lestudi de camp, sestablirà un mostreig de conveniència distribuït territorialment. En aquest sentit, s‟estableixen quatre zones, cadascuna de les quals serà dinamitzada per una universitat del territori, en coordinació amb l‟equip bàsic del projecte:

  • Zona 1 (Nord): Galícia, Cantàbria, Astúries, País Basc, La Rioja i Castella i Lleó.
  • Zona 2 (Est): Catalunya, València, Múrcia, Aragó i Illes Balears.
  • Zona 3 (Centre): Madrid, Castella-la Manxa i Extremadura.
  • Zona 4 (Sud): Andalusia, Ceuta, Melilla i Canàries.

La intervenció sectoritzada en quatre territoris tracta d’abastar les diferents particularitats del sistema educatiu espanyol i dels seus centres educatius. El Qüestionari d’Autoavaluació online s’aplicarà a una mostra de 450-500 centres educatius, representativa dels territoris considerats, així com del nombre de centres de titularitat pública i privada. Les dades obtingudes mitjançant el qüestionari, seran complementades amb la celebració de grups de discussió a cadascuna de les zones -en què participaran directius, professors, responsables de l’administració educativa i especialistes en seguretat en centres educatius-, així com amb l’estudi de vuit casos, considerant les variables etapa i titularitat. Es considera que la realització contextualitzada de grups de discussió i lestudi de casos permetran considerar tant les especificacions normatives pròpies de cada context, com les lligades al desenvolupament específic de lactivitat pedagògica.

Personal associat al projecte:

Joaquín Gairín (UAB, Coord.), Diego Castro (UAB), Anna Díaz (UAB), Ramon Moles (UAB), Manuel Rosales (GRISC), Jordi Sans (ISPC), Xavier Sentinella (ISPC), Olga Vítolo (UAB).

Comparteix a les xarxes: