Segons paraules de Chimamanda Ngozi Adichie, “Si no posem la camisa de força dels rols de gènere als infants, els donem espai per assolir el seu potencial” (en Tercer suggeriment d’Estimada Ijeawele: Manifest feminista en quinze consells).
Des del sistema educatiu, treballem perquè el nostre alumnat tingui autoestima, sigui autònom, capaç de prendre les seves decisions, assertiu i empàtic, obert al món de les emocions i la cura.
Recursos
– Coeduca’t, de coeducació i perspectiva de gènere amb el currículum. Aquest programa té com a objectiu ajudar els centres educatius d’infantil, primària, educació secundària obligatòria a treballar de forma explícita, sistemàtica, rigorosa i respectuosa, aspectes bàsics de coeducació, perspectiva de gènere i sexualitat. La formació d’aquest programa arribarà a tots els centres educatius perquè cal incorporar als documents de gestió i a les programacions de tots els àmbits
– Programa formatiu de prevenció de la violència masclista. L’objectiu del programa formatiu és dotar l’alumnat i les famílies, i també les i els docents, d’eines i recursos que els permetin identificar i abordar la violència masclista, a segon cicle de primària i a l’ensenyament secundari. La formació a l’alumnat i les famílies s’organitza entorn 4 mòduls d’activitats i els continguts responen als següents temes: aproximació a la coeducació i l’equitat de gènere; construcció de models alternatius de masculinitat i feminitat; relacions afectives i sexuals saludables; tolerància zero a la violència masclista i relacions abusives.
– Pam a pam Coeduquem, Material didàctic. Quadern pedagògic per al professorat del CFGS Educació infantil per treballar la coeducació i la diversitat afectivosexual.
– Coeducació i igualtat de gènere. Espai del portal XTEC que ofereix recursos pedagògics i enllaços a espais web relacionats amb els temes, per treballar en les diferents etapes educatives aquests àmbits temàtics des d’una perspectiva igualitària: recursos, experiències, formació, normativa, bibliografia, per saber-ne més, protocols…
– Famílies. Fomentem els valors. Igualtat de gènere. Espai web on es faciliten orientacions i recursos per promocionar des de les famílies la igualtat de gènere.
Les relacions afectives i sexuals i la seva nefasta traducció en RELACIONS ABUSIVES I EN VIOLÈNCIES MASCLISTES són el resultat del sexisme, l’androcentrisme, el sistema heteronormatiu i patriarcal i en definitiva són el resultat d’una societat profundament desigual. Per poder seguir aprofundint en el tema us fem arribar un seguit de recursos perquè amplieu els que ja heu trobat en aquest mòdul.
- La pàgina del departament d’Educació : http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/prog-form-prev-violencia-masclista/families/
- Per poder aprofundir sobre les relacions abusives a través de les TIC podeu anar a http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/curriculum/interniv/prevm/modul_2/apartat_4
- El Protocol prevenció violència masclista dins l’àmbit educatiu, us pot ser molt útil perquè desplega accions proactives i preventives i també us dóna eines per a l’abordatge de les violències: http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/protocols/violencia-masclista/index.html
- Us recomanem moltíssim que visiteu el web de l’associació TAMAIA, aquesta associació ajuda a dones maltractades a sortir de la violència, i recuperar-se dels seus efectes, dins la relació de parella i/o familiar. DESENVOLUPEN un model d’ATENCIÓ INTEGRAL i de llarga durada que contribueix a l’erradicació de la violència en la vida de les dones i els seus fills i filles. http://www.tamaia.org/
- Aquest document és de les Balears, però penso que fa una radiografia de les violències masclistes molt assequible i que us pot ajudar a conceptualitzar el terme: PROTOCOL INTERINSTITUCIONAL DE DETECCIÓ, PREVENCIÓ I ATENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA I EN CASOS D’ATACS SEXUALS DE LES ILLES BALEARS file:///C:/Users/SIRA/Downloads/Protocol-Interinstitucional-violencia-masclista-atacs-sexuals-CAIB.pdf
- Us deixem els enllaços de les guies docents per primària, secundària i famílies tot i que al web també teniu les guies per a l’alumnat:
Guia docent secundària: http://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projeducatiu/convivencia/prog-form-prev-violencia-masclista/4_alumnat_SEC_DOCENT.pdf
Guia docent cicle superior: http://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projeducatiu/convivencia/prog-form-prev-violencia-masclista/4_docent_PRI.pdf
Dossier famílies: http://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projeducatiu/convivencia/prog-form-prev-violencia-masclista/4_families_PRI.pdf
També us deixem un catàleg d’activitats per al professorat per la PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA DE LA PLATAFORMA UNITÀRIA CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE 2018 en el que podreu trobar moltes propostes.
https://www.violenciadegenere.org/sites/default/files/projectes/2018_professorat.pdfiu
Refelxions sobre “l’amor romàntic”. Citaré al Dr. Jordi Roca, professor d’antropologia de la URV que porta temps investigant sobre el concepte amor romàntic.
Segons Roca (2008): “(…) el amor romántico supone que hay solo una persona en el mundo con la que uno puede unirse a todos los niveles, siendo así que se idealiza en términos tales como el príncipe azul o se metaforiza con imágenes como la de la media naranja. El amor romántico supone el encuentro de dos espíritus que se complementan y hallan el equilibrio y la reciprocidad del otro; un estado paradisíaco en el que la pareja mantiene la convicción en el bienestar que obtiene del otro.” (Roca, 2008:14).
Per a Roca (2008), la fal·làcia que s’amaga darrere del concepte d’amor romàntic és, precisament, aquesta essència que es vol transmetre, es a dir, l’amor romàntic està basat en idealitzacions que a la pràctica del dia a dia poden portar a la parella al naufragi. Aquest conflicte sorgeix per la pròpia definició del concepte amor romàntic i les esperances que genera en els individus. En conseqüència, la fe en aquest ideal pot acabar, amb el temps, ha ser una font de conflictes.
Així mateix, l’ideal d’amor romàntic acaba sotmetent a les dones ja que aquest no està lliure de classificacions i etiquetes, els mites que es desprenen d’aquesta idealització divideixen per sexe, i cadascun dels sexes ha de fer i comportar-se segons dictamini el mite.
Aquestes normes i conductes socials són acceptades i interioritzades, així com, reproduïdes per mitjà de diferents agents socials que contribueixen a la seva distribució i normalització.
Bibliografia
Roca, J. (2008) Ni contigo ni sin ti: Cambios y transformaciones en los roles de género y las formas de convivencia. Dentro Téllez, A. Guirao, J. y otros. (2008) Sexualidad, Género, cambio de roles y nuevos modelos de familia. (Pp. 13-31) España: (S.I.E.G) Seminario Interdisciplinar de Estudios de Género del Vicerrectorado de Estudiantes y Extensión Universitaria de la Universidad Miguel Hernández.