PROGRAMA DE LA JORNADA

9:45 L’avaluació en l’ensenyament i l’aprenentatge de la gramàtica, Teresa Ribas i Seix

L’avaluació és un tema determinat per la perspectiva des de la qual es miri i les finalitats de l’educació que es tinguin. L’ensenyament de la gramàtica a les etapes obligatòries també és una realitat que es replanteja des de fa uns quants anys i que genera situacions d’incertesa al professorat. Aquí s’explora la confluència entre aquests dos territoris dibuixant un marc per poder-hi pensar i treballar. Què entenem per educació lingüística i quins referents tenim per explicar l’aprenentatge seran dos dels punts que guiaran la nostra reflexió. L’objectiu és ajudar a imaginar situacions per portar aquesta avaluació a l’aula, tenint present que som en un camí obert i prometedor.

11:30 Gramática, literatura y vida, Rosalía Delgado Girón
Reflexión sobre el proceso de aprendizaje de unos alumnos de 3º de ESO y el proceso de enseñanza de la docente de Lengua a partir de un planteamiento distinto del tradicional de un contenido gramatical específico: las funciones sintácticas del adjetivo. La propuesta estimula y acompaña la actividad metalingüística de los estudiantes partiendo de una categoría que conocen para que vayan observando el funcionamiento de la lengua, profundizando en él y construyendo su saber sobre las funciones sintácticas del adjetivo. Finalmente, se les pide que integren este conocimiento en la elaboración de textos en los que se presente a los personajes de La Celestina y reflexionen, a su vez, sobre diferentes modos de presentar a los personajes en una obra literaria.
12:30 El verb a la premsa, M. Carmen Gracia Abadía
En aquesta Seqüència Didàctica, centrada en l’observació de l´oració simple, es proposa un treball d’aula on el professor orienta la seva acció per aconseguir que l’alumnat posi en pràctica major grau d´autonomia i un paper més actiu en el seu propi procés d’aprenentatge. Proposa i transfereix instruments i guiatge en accions de reflexió, anàlisi, interpretació i producció. El diàleg mediat, connexions amb la semàntica o la interacció oral o instrumental estan al servei de modelar en l’alumnat el saber reflexiu, aconseguir-ne una major sistematització dels resultats obtinguts i possibilitar relacionar la sintaxi amb una situació social contextualitzada, amb la semàntica i també pretén construir ponts entre intuïció o gramàtica implícita sobre la llengua i un coneixement més conscient de la gramàtica explícita i normativa