9:20 La literatura i el nou currículum: reflexió compartida i algunes idees clau, Mireia Manresa i Teresa Verdaguer
- Aprenentatges literaris possibles amb el conte “Tereseta que baixava les escales“, de Salvador Espriu (Respostes de les persones participants)
- Propostes de lectura guiada del conte: proposta 1 i proposta 2
- Punts forts i punts febles de la proposta 1 (Respostes de les persones participants)
- Punts forts i punts febles de la proposta 2 (Respostes de les persones participants)
- Ppt de la conversa
- Breu bibliografia
11:30 El color del cristal. Un ejemplo de itinerario para la formación literaria sobre el punto de vista, Rosalía Delgado
Reflexión sobre el saber elaborado por los alumnos de 3º de ESO sobre el punto de vista narrativo en el marco de un proyecto interlingüístico (“El color del cristal”) y sobre la manera como se acompañó la construcción de ese saber mediante la lectura y análisis de diversos relatos.
- Muestra de los trabajos del proyecto “El color del cristal“
- Ppt de la presentación
12:30 La caracterització de la veu narrativa en una proposta d’escriptura a 3r d’ESO, Gemma Cabot
Després de la lectura de la novel·la El curiós incident del gos a mitjanit, s’estudien els trets lingüístic que caracteritzen la veu del narrador protagonista per imitar el seu estil. Finalment, es demana als alumnes que construeixin la veu de diferents personatges dels contes tradicionals per presentar les històries des del seu punt de vista. L’escriptura creativa es presenta com una estratègia potent perquè els alumnes interioritzin coneixements sobre el punt de vista narratiu.
- Ppt de la presentació
13:15 La voz de Dulcinea. El punto de vista y la perspectiva de género en 1º de ESO, Matilde Aparicio
En el marco de un proyecto en torno a la lectura de una adaptación de El Quijote en 1º de ESO, en que los alumnos acaban creando un juego de preguntas sobre la obra, se les encarga dar voz al personaje femenino de Dulcinea (silenciado en la novela) en un monólogo. Permite plantear la perspectiva de género, que los alumnos integren los conocimientos sobre la obra y que se sensibilicen sobre cuestiones relacionadas con las implicaciones para la historia del punto de vista desde el que se cuenta.
- Ppt de la presentación
- Pauta de autoevaluación
- Plantilla del storyboard
- Textos de los alumnos
Torn obert de paraula
- Idees clau que ens emportem de la jornada