PROGRAMA DE LA JORNADA

9:20 La literatura i el nou currículum: reflexió compartida i algunes idees clau, Mireia Manresa i Teresa Verdaguer  

Sessió dedicada als elements clau per a la planificació de la lectura guiada a l’ESO. A partir d’un conte d’Espriu, “Tereseta-que-baixava-les-escales”, es van extreure les estratègies que poden ser útils per dur a terme situacions de lectura guiada a l’aula, com els següents: la lectura guiada es basa en la lectura de textos; els continguts a aprendre emanen del text que proposem; les propostes s’han de centrar a construir entre tots el sentit i la interpretació del text a partir de com operen i es relacionen els diferents elements literaris en l’obra objecte de lectura; les propostes d’aula han de tenir sentit i s’han de relacionar sempre amb la competència interpretativa; cal establir vincles entre els textos i els estudiants i entre el text que es treballa i altres textos, similars o diferents, per establir contrastos que ajudin a aprendre; el context literari de l’autor és rellevant quan el focus d’aprenentatge el posem en aquest element i quan els estudiants tenen prou maduresa per fer-hi relacions; cal planificar el progrés durant tota l’etapa. Tots aquests aspectes recullen l’enfocament del nou currículum de llengua i literatura. 

11:30 El color del cristal. Un ejemplo de itinerario para la formación literaria sobre el punto de vista, Rosalía Delgado 

Reflexión sobre el saber elaborado por los alumnos de 3º de ESO sobre el punto de vista narrativo en el marco de un proyecto interlingüístico (“El color del cristal”) y sobre la manera como se acompañó la construcción de ese saber mediante la lectura y análisis de diversos relatos.

12:30 La caracterització de la veu narrativa en una proposta d’escriptura a 3r d’ESO, Gemma Cabot  

Després de la lectura de la novel·la El curiós incident del gos a mitjanit, s’estudien els trets lingüístic que caracteritzen la veu del narrador protagonista per imitar el seu estil. Finalment, es demana als alumnes que construeixin la veu de diferents personatges dels contes tradicionals per presentar les històries des del seu punt de vista. L’escriptura creativa es presenta com una estratègia potent perquè els alumnes interioritzin coneixements sobre el punt de vista narratiu.

13:15 La voz de Dulcinea. El punto de vista y la perspectiva de género en 1º de ESO, Matilde Aparicio  

En el marco de un proyecto en torno a la lectura de una adaptación de El Quijote en 1º de ESO, en que los alumnos acaban creando un juego de preguntas sobre la obra, se les encarga dar voz al personaje femenino de Dulcinea (silenciado en la novela) en un monólogo. Permite plantear la perspectiva de género, que los alumnos integren los conocimientos sobre la obra y que se sensibilicen sobre cuestiones relacionadas con las implicaciones para la historia del punto de vista desde el que se cuenta.

Torn obert de paraula