Cities Project Barcelona: Un estudi internacional de comparació en contextos urbans 2013-2019
El projecte “Cities Project Barcelona: Preparant als joves per a les seves transicions formatives i laborals” és un estudi internacional que se centra en l’anàlisi dels itineraris formatius i laborals de la joventut urbana un cop finalitzada l’Educació Secundària Obligatòria (ESO). Aquesta investigació s’enfoca a comprendre com els joves planifiquen el seu futur educatiu i laboral, quines decisions prenen i els motius que les impulsen. Aquest projecte també té com a finalitat la millora dels processos d’orientació i d’acompanyament juvenil, amb l’objectiu de proporcionar als joves una transició més eficaç cap a la vida adulta.
OBJECTIUS
Els objectius principals del projecte són:
- Aprofundir en el coneixement sobre la manera en què els joves construeixen els seus itineraris educatius i laborals després de finalitzar l’ESO.
- Identificar les eleccions formatives i laborals que prenen els joves i els factors que influeixen en aquestes decisions.
- Millorar els processos d’orientació juvenil i d’acompanyament per tal de facilitar transicions més encertades i adaptades a les necessitats dels joves.
METODOLOGIA
L’instrument de recollida de dades principal d’aquest projecte és un panell d’estudiants. Aquest estudi longitudinal es va iniciar durant el curs 2013-2014, seleccionant alumnat que cursava 4t d’ESO, així com altres estudiants que complien 16 anys durant l’any 2014. Es va realitzar un seguiment d’aquests estudiants durant els quatre anys posteriors, recollint dades que permeten analitzar i comprendre les transicions formatives i laborals dels joves al llarg del temps.
Aquest projecte ha comptat amb dues onades de financament del Plan de Desarrollo del Conocimiento.
Ministerio de Economía y Competitividad CSO2013-44540-P
Elecciones educativas e itinerarios formativos post-obligatorios de los jóvenes. Análisis comparativo internacional en un contexto de crisis económica (Ministerio de Economía y Competitividad CSO2013-44540-P)
Elecciones educativas y desigualdades sociales en las biografias juveniles: acceso a la universidad, itinerarios de formación profesional y abandono del sistema educativo (Ministerio de Economía y Competitividad CSO2016-79945-P)

Equip de recerca:
Merino Pareja, Rafael (IP)
Elias Andreu, Marina
Daza Pérez, Lidia
Sala Lorda, Guillem
Sánchez-Gelabert, Albert
Casal Bataller, Joaquim
Garcia-Gràcia, Maribel
Palou Fons, Arnau
Planas Coll, Jordi
Troiano Goma, Helena
Valls Casas, Ona