Seguiment RALC. Anàlisi de trajectòries educatives (2020-2021)

Aquest projecte estudia l’abandonament educatiu prematur a Espanya, que afecta els joves d’entre 18 i 24 anys que no continuen estudiant després de completar l’ensenyament secundari obligatori (ESO) i no obtenen una titulació de secundària superior. Aquest fenomen reflecteix desigualtats socials i condicions d’escolarització. L’estudi es basa en dades proporcionades pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, seguint els itineraris de 73.947 alumnes nascuts l’any 2001 a Catalunya per explorar com les notes acadèmiques, l’entorn socioeconòmic i la complexitat del centre educatiu influeixen en l’abandonament escolar. Projecte finançat per l’Observatori Social de la Fundació La Caixa.

OBJECTIUS

  • Analitzar l’impacte del rendiment acadèmic en l’abandonament educatiu prematur.
  • Identificar la influència de factors socioeconòmics en la decisió de continuar o abandonar els estudis.
  • Examinar la relació entre la concentració d’alumnat vulnerable en centres d’alta complexitat i la probabilitat d’abandonament.

METODOLOGIA

Aquest projecte es fonamenta en l’anàlisi de dades de registre facilitades pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. Es van seguir els itineraris formatius de 73.947 alumnes nascuts l’any 2001, correlacionant les seves notes a l’ESO amb la continuïtat o l’abandonament dels estudis. També es van tenir en compte factors com el retard educatiu, la presència d’alumnat amb necessitats especials, i la complexitat del centre escolar.

Equip de recerca:

Garcia-Gràcia, Maribel (IP)

Albert Sánchez-Gelabert,