El projecte Via Universitària és una iniciativa impulsada per la Xarxa Vives d’Universitats, amb el suport tècnic de l’AQU i amb la col·laboració de diversos grups de recerca, entre els quals el Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). L’objectiu principal és analitzar les condicions de vida, les formes d’estudi i la relació dels estudiants amb el sistema universitari en l’àmbit de les universitats de parla catalana.

Mitjançant l’aplicació d’enquestes a una mostra representativa d’estudiants universitaris, l’estudi proporciona dades clau sobre aspectes com l’accés a la universitat, les condicions de vida, les expectatives laborals i la mobilitat acadèmica.

Aquest projecte segueix la línia d’iniciatives internacionals com Eurostudent i ECoViPEU, amb les quals comparteix objectius d’anàlisi comparativa sobre les condicions de vida i participació de l’estudiantat en l’educació superior.

OBJECTIUS

Els objectius generals del projecte són:

  1. Examinar les condicions de vida i estudi de l’estudiantat universitari en diferents institucions i territoris.
  2. Analitzar les desigualtats d’accés i permanència en l’educació superior segons factors socioeconòmics, de gènere i d’origen migratori.
  3. Estudiar les trajectòries acadèmiques i professionals dels estudiants, així com les seves expectatives laborals.
  4. Identificar els obstacles i facilitadors en el procés formatiu dels estudiants universitaris.
  5. Proporcionar dades rigoroses per a la presa de decisions institucionals i el desenvolupament de polítiques educatives més equitatives.

METODOLOGIA

El projecte utilitza una metodologia quantitativa basada en enquestes, complementada amb tècniques qualitatives per aprofundir en la interpretació dels resultats:

  • Recollida de dades mitjançant enquestes estructurades a estudiants universitaris de diverses institucions de la Xarxa Vives.
  • Anàlisi estadística dels resultats per identificar patrons i desigualtats en les condicions de vida i d’aprenentatge.
  • Comparació amb altres estudis internacionals, com Eurostudent, per entendre les particularitats del sistema universitari de parla catalana.
  • Sessions de discussió amb experts i responsables institucionals per validar les conclusions i proposar mesures de millora.

Helena Troiano (GRET)
Sánchez-Gelabert, Albert (Uned) (col. GRET)

Marina Elias (UB) (col. GRET)
Lidia Daza (UB) (col. GRET)
Xarxa Vives d’Universitats (Coordinació i implementació del projecte)
AQU Catalunya (Suport tècnic en l’anàlisi de dades)