L’Observatori de Competències Digitals i Ocupabilitat és un projecte impulsat per la IMANcorp FOUNDATION que ha encarregat al Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET) analitzar el nivell de competències digitals de la població i la seva relació amb l’ocupabilitat en diferents sectors econòmics, així com l’impacte de la digitalització en el mercat de treball.

Entre els sectors analitzats s’inclouen les PIMES d’automoció, logística i facility management, el sector hoteler i la població general treballadora. Cada any s’ha analitzat un o més sectors.

OBJECTIUS

Els objectius generals del projecte són:

  1. Diagnosticar el nivell de competències digitals de la població espanyola, analitzant les diferències segons variables sociodemogràfiques (edat, nivell educatiu, ocupació, gènere, etc.).
  2. Avaluar l’impacte de la digitalització en l’ocupabilitat, identificant les bretxes digitals i les seves conseqüències en l’accés al mercat laboral.
  3. Estudiar la transformació de les qualificacions professionals en sectors estratègics (automoció, logística, facility management i hoteleria) a causa de la incorporació de tecnologies digitals.
  4. Analitzar les necessitats formatives derivades de la digitalització per oferir recomanacions sobre polítiques educatives i de formació contínua per a treballadors i empreses.
  5. Elaborar indicadors de competències digitals que permetin fer un seguiment de la seva evolució i de la seva influència en el mercat laboral a llarg termini.

METODOLOGIA

El projecte utilitza una metodologia mixta que combina tècniques quantitatives i qualitatives:

  • Anàlisi de bases de dades secundàries:
    • Enquestes oficials com la TIC-Hogares de l’INE i dades d’ocupació del SEPE.
    • Dades d’enquestes europees sobre digitalització i mercat laboral.
  • Mètodes quantitatius:
    • Enquestes pròpies a empreses i treballadors per identificar necessitats digitals i bretxes de competències.
    • Índexs i indicadors de competències digitals segons diferents variables sociodemogràfiques i ocupacionals.
  • Mètodes qualitatius:
    • Entrevistes a experts en educació, ocupació i digitalització.
    • Grups de discussió amb representants d’empreses, sindicats i institucions educatives per contrastar resultats i obtenir visions qualitatives sobre l’impacte de la digitalització.

Merino Pareja, Rafael (IP) (GRET)
Yepes Balado, Lídia (GRET)
Sánchez-Gelabert, Albert (GRET)
Pérez Rodríguez, Francisco (GRET)

A més, el projecte ha comptat amb la participació d’empreses i professionals dels sectors analitzats, així com amb el suport institucional d’IMANcorp FOUNDATION.

https://imancorpfoundation.org/observatorio-competencias-digitales-y-trabajo