Es tracta d’un estudi desenvolupat en el marc d’un conveni amb l’Associació espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat (E2O) realitzat pel grup d’investigació Transicions de la Universitat de Valencia (coordinador) i el GRET de la UAB. L’objectiu general de l’estudio era caracteritzar el model de les escoles de segona oportunitat acreditades a Espanya i els seus efectes sobre les trajectòries formatives i laborals del joves egresats, en resposta a l’abandonament escolar i l’atur juvenil.
Objectius específics
1. Identificar el model de segones oportunitats acreditades, els seus trets constitutius i les seves pràctiques pedagògiques.
2. Caracteritzar el perfil social y escolar dels i les joves que transiten per les E2O acreditades a Espanya.
3. Analitzar els impactes del model d’E20 sobre els itineraris formatius i laborals dels i les joves.
4. Analitzar els currículums, la lògica competencial i els sabers integrats i els seus impactes sobre les trajectòries dels joves egresats
Metodologia
Es combina una metodologia quantitiva i qualitativa per comprendre la especificitat del model d’E2O i els seus impactes sobre les trajectòries dels i les joves que participen de la formació.
La metodologia qualitativa te per objectiu caracteritzar el modelo de las E2O acreditades des de la visió dels equips directius, les empreses i els centres de secundaria i es complementa amb l’anàlisi de documents i informes.
La metodologia quantitativa s’ha desenvolupat en base a la explotació i anàlisi del registre d’indicadors recollits per les 43 E2O i la realització d’un qüestionari específic per tal de complementar les dades de registre abans referides.
Equip
María José Chisvert Tarazona & Fernando Marhuenda Fluixá (Coord) Transicions-UV – GIUV2013-093
Maribel García Gracia (GRET-UAB)
Rafael Merino Pareja (GRET-UAB)
Juan García Rubio (Transicions-UV)
Ignacio Martínez Morales (Transicions-UV)
Davinia Palomares Montero (Transicions-UV)
Alicia Ros Garrido (Transicions-UV)
Elsa Olmeda Rodríguez (Técnica de suport)
Raúl Tárraga Mínguez (Técnica de suport)