Es tracta d’una recerca finançada per la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana (AICO AICO/2021/254) que té per objectiu general l’anàlisi de la planificació de l’oferta formativa i de la demanda de formació impartida a les Escoles de Segona Oportunitat, així com l’ajustament entre ambdues.

Objectiu General

En relació a l’oferta de les escoles i la seva oferta formativa el propòsit era analitzar les estratègies de captació i selecció́ dels i les joves i els possibles canvis derivats de la COVID-19, en les modalitats de formació, en les formes de acompanyament als joves, i en la relació́ amb les empreses. Aquest objectiu general es desglossa en els següents objectius específics:

1. Descriure i analitzar l’oferta curricular de les Escoles de Segona Oportunitat analitzant la influència de la COVID-19 en el disseny dels perfils ocupacionals (continuïtat, ajustos i/o canvis) de l’oferta educativa

2. Analitzar l’ajust entre el perfil de la població atesa i l’oferta formativa, així com indagar la seva influència en la actualització i aplicació́ dels criteris de selecció́.

3. Examinar el grau en què l’oferta formativa s’ha transformat per a respondre a les necessitats dels joves més vulnerables davant la Covid 19.

4. Valorar la influència de la COVID-19 en la practica educativa de les Escoles de Segona Oportunitat identificant les adaptacions metodològiques, en la formació́, l’acompanyament i en el vincle educatiu, social i personal.

5. Estudiar les variacions en la organització i gestió́ dels equips educatius derivades de la COVID-19

En relació a la demanda la investigació pretenia identificar les trajectòries de col·lectiu juvenil matriculat a les escoles de segona oportunitat acreditades, les seves expectatives i els itineraris previstos durant el seu pas per les escoles.

Aquest objectiu es desenvolupa en cinc objectius específics:

1. Conèixer les expectatives professionals, formatives i vitals de l’alumnat de les Escoles de Segona Oportunitat

2. Obtenir dades sobre el rendiment formatiu i el nivell d’abandó d’aquesta formació́

3. Analitzar les estratègies de adaptació de l’alumnat a la situació derivada per la pandèmia

4. Reconstruir les trajectòries formatives, laborals i vitals prèvies a l’accés a l’Escola de Segona Oportunitat

5. Valorar la incidència que ha tingut la COVID-19 en la definició de les trajectòries formatives, laborals i vitals

Metodología

Es combina una metodologia quantitiva i qualitativa en base a la realització d’una enquesta longitudinal realitzada en tres moments i Focus Group als equips docents de les escoles i els i les joves

Equip

Palomares Montero, Davinia & Fernando Marhuenda Fluixá (Coord) Transicions-UV – GIUV2013-093

Maribel García Gracia (GRET-UAB)

Rafael Merino Pareja (GRET-UAB)

Juan García Rubio (Transicions-UV)

Maria José Chisvert (Transicions-UV)

Alicia Ros Garrido (Transicions-UV)

Ana Isabel Còrdova (Transicions-UV)

Elsa Olmeda Rodríguez (Técnica de suport)